Advertentie

Activision Blizzard trekt verkoopverwachting op dankzij 'Call of Duty'

©EPA

De Amerikaanse gaminggigant Activision Blizzard trekt de verkoopprognose voor het hele jaar op. De pandemie deed de vraag naar games als 'Call of Duty' en 'Candy Crush' fors stijgen. Toch moet de topman flink inleveren.

De kwartaalomzet van Activision Blizzard kwam boven de verwachtingen uit en steeg jaar op jaar met 27 procent naar 2,3 miljard dollar. De nettowinst klom naar 619 miljoen dollar, of 79 cent per aandeel, tegenover 505 miljoen een jaar eerder.

Op de Amerikaanse thuismarkt gaven de consumenten in het eerste kwartaal 14,9 miljard dollar uit aan videogames, een stijging met 30 procent, raamt het onderzoeksbureau NPD. De vraag is of het enthousiasme voor videogames zo groot blijft als de pandemiemaatregelen worden versoepeld. Activision lijkt er voor dit jaar gerust op te zijn. De verwachting voor de verkoop voor het hele jaar werd opgetrokken van 8,45 miljard naar 8,60 miljard dollar, iets boven de schattingen van de analisten.

Loonhalvering

De resultaten van het eerste kwartaal 'profiteerden van de kracht van alle franchises van het bedrijf', zei CEO Bobby Kotick. Het bedrijf boekte in die periode een stijging van 60 procent in de verkoop van het bekende schietspel 'Call of Duty' op console en pc.

0,3 procent
Loon
In 2020 bedroeg het loon van een gemiddelde werknemer van Activision Blizzard 0,3 procent van de totale vergoeding van de CEO.

De uitmuntende resultaten kunnen niet verhinderen dat de CEO zijn salaris gehalveerd ziet. Na kritiek door grote investeerders op het feit dat hij bijna 200 miljoen dollar in bonussen ging opstrijken, werden zowel de bonussen als het basisloon gehalveerd. Vorig jaar werd opgemerkt dat het loon van een typische werknemer van het bedrijf ongeveer een derde van 1 procent bedroeg van de vergoeding van de topman.

Black Ops

'Call of Duty: Black Ops - Cold War' was volgens NPD in maart de best verkopende game op alle platforms. De game werd in november vorig jaar gelanceerd op consoles van de nieuwe en de oude generatie en droeg ruim bij tot de stijging met 72 procent van de omzet van de tak Activision van de groep.

Call of Duty®: Black Ops Cold War - Reveal Trailer

De mobiele versies van 'Call of Duty', in een universum van de Tweede Wereldoorlog of meer hedendaagse conflicten, lieten toe het aantal maandelijkse gebruikers de voorbije twee jaar te verdrievoudigen en begin dit jaar een recordaantal van 150 miljoen spelers te bereiken. In België zijn de games niet op een normale manier te downloaden wegens het gebruik van 'loot boxes', de aankoop van verrassingspakketten die lucratief zijn voor de gamingbedrijven maar die hier worden beschouwd als gokpraktijken.

Het gamingbedrijf is zo enthousiast over het succes van Call of Duty Mobile dat het zijn games over een breed front op mobiel wil brengen, waaronder het aloude 'Warcraft'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud