Amazon jaagt op iconische Hollywoodstudio MGM

©EPA

Met een eventuele overname krijgt Amazons streamingdienst Prime toegang tot een immense catalogus, die de James Bond-films bevat.

Amazon voert gesprekken om de filmstudio Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) over te nemen. Dat melden de vaktijdschriften The Information en Variety op basis van goedingelichte bronnen. De onderhandelingen zouden al weken lopen en er ligt een bedrag van 9 miljard dollar op tafel. MGM en Amazon willen niet reageren op het nieuws.

MGM is al een tijdje op zoek naar een overnemer. Het is een van de laatste Hollywoodstudio's die nog niet in zee gingen met een entertainmentgigant. Andere grote studio's zoals Warner Bros, Fox, Universal en Paramount werken samen met respectievelijk AT&T, Disney, Comcast en Viacom CBS.

De deal moet Amazons streamingdienst Prime sterken in de strijd met andere streamingreuzen. Met de overname krijgt het toegang tot een reeks iconische films van de legendarische filmstudio, met de brullende leeuw in zijn logo. De immense catalogus omspant bijna een eeuw en bevat de James Bond-films, 'Ben Hur', 'Rocky' en de serie 'The Handmaid's Tale'.

200 miljoen abonnees

Het is niet het enige teken dat Amazon toekomst ziet in zijn entertainmentpoot. Vorige week maakte het bedrijf bekend dat het Jeff Blackburn, een jarenlange vertrouweling van CEO Jeff Bezos, heeft aangetrokken om de nieuwe Global Media and Entertainment-divisie te leiden. Die bevat naast Prime ook de streamingsite voor videospelletjes Twitch.

Met 200 miljoen leden is Amazon Prime een van de drie streamingreuzen, naast Netflix (208 miljoen) en Disney+ (104 miljoen). Apple TV blijft voorlopig het kleinere broertje met naar schatting 40 miljoen leden. In 2020 trok Prime 11 miljard euro uit voor nieuwe televisieshows, films en muziek.

Binnenkort is er mogelijk een vierde kaper op de kust. Vorige week raakte bekend dat de telecomreus AT&T zich in de strijd wil mengen. Daarvoor bracht het zijn mediabelangen in CNN, HBO en Warner Bros samen met Discovery (Animal Planet, Food Network en TLC) onder in een apart bedrijf.

Franse mediareus

Ook in Frankrijk staat een grote mediadeal in de steigers. De Franse mediagroep M6, een dochter van de Europese radio- en televisiegroep RTL die tot voor kort ook op de beurs van Brussel noteerde, wil samengaan met de Franse televisiereus TF1.

Daardoor ontstaat een televisiereus die meer dan 30 procent van het Franse kijkerspubliek bereikt en driekwart van reclamemarkt vertegenwoordigt. De deal voorbij de competitiewaakhond krijgen wordt niet evident, want de mediaconcentratiewetten bepalen dat één televisiegroep maar zeven zendvergunningen in handen mag hebben. M6 bezit al vijf vergunningen, net als TF1, waardoor de verkoop van drie frequenties zich opdringt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud