Beleggers juichen om Disney-aanval op Netflix

Iron Man, een van de kaskrakers die Disney in portefeuille heeft. ©RV DOC

De entertainmentreus Disney zet de strijd om de comakijker in vuur en vlam met een scherp geprijsde videostreamingdienst die de marktleider Netflix pijn kan doen. Disneys beurskoers schiet in een eerste reactie als een raket omhoog.

Disney beschikt met zijn eigen filmcollectie en de titels van Pixar, Marvel en Star Wars in de portefeuille over stevige munitie om Netflix, de koning van het comakijken, frontaal aan te vallen met een familievriendelijke videostreamingdienst. Het wordt een wereldwijd product. 

Disney+ wordt op 12 november in de VS gelanceerd en zal tegen het einde van het jaar ook beschikbaar zijn in West-Europa en Aziƫ. Oost-Europa en Zuid-Amerika zouden een jaar later volgen. Binnen de twee jaar moet de dienst 'in alle belangrijke regio's van de wereld' beschikbaar zijn.

Disney hoger, Netflix lager

Beleggers stuurden het aandeel van Disney   in een eerste reactie tot 11 procent hoger, goed voor een recordstand van 129,85 dollar. Het aandeel van Netflix daalde met dik 2 procent. Beleggers lijken te verwachten dat Disney Netflix meer pijn zal doen dan de videostreamingdienst die Apple vorige maand aankondigde.

Apples videostreamingdienst steunt vooral op eigen en ingekocht werk, met producties van gecontracteerde sterren als Reese Witherspoon, Jennifer Aniston, Steven Spielberg en Oprah Winfrey. Disney kan daarentegen putten uit zijn eigen onuitputtelijke bibliotheek, met veel kindercontent en de sterrenfranchises uit het Marvel- en 'Star Wars'-universum.

Maar ook de - vooral in de VS actieve - spelers als Amazon Prime en HBO Go (bekend van de hitserie 'Game of Thrones') zullen zich niet zomaar laten wegdrukken, wat betekent dat zowel de videokijkende consument als de belegger zich mag opmaken voor een ware titanenstrijd.

Scherpe prijs

Vooral Disneys agressieve prijszetting doet analisten op het puntje van hun stoel zitten. Een abonnement op Disney+ kost 6,99 dollar (6,20 euro) per maand. Een jaarabonnement is nog iets goedkoper. Daar staat tegenover dat de prijs van Netflix' goedkoopste pakket in de VS onlangs verhoogd werd naar 7,99 dollar per maand. Het populairste Netflix-abonnement kost er 12,90 dollar.

Analisten verwachten niet meteen dat Netflix zijn prijzen weer gaat verlagen, maar denken wel dat de Netflix-CEO Reed Hastings twee keer zal nadenken over toekomstige tariefverhogingen.

Avengers

Disney presenteerde zijn videostreamingdienst op zijn investeerdersdag. ©Walt Disney Company

Disneys collectie bevat 7.500 televisie-episodes en 500 films. Een groot wapen is dat de streamingdienst kaskrakers als de nieuwe 'Avengers'-film meteen na zijn passage in de bioscoop online kan aanbieden.

In het eerste jaar heeft Disney 25 nieuwe series en 10 nieuwe films en documentaires in petto. Het bedrijf stelt ook alle 30 seizoenen van de Amerikaanse tv-reeks 'The Simpsons' ter beschikking. Het concern verwierf de serie bij de overname van grote delen van de groep 21st Century Fox vorige maand.

Verlieslatend

Disney hoopt tegen 2024 op 60 tot 90 miljoen klanten. Het concern verwacht ook dat de streamingdienst pas tegen dan winstgevend zal zijn. Dat duidt erop dat de entertainmentreus zijn nieuwe videodienst als een strategisch project op lange termijn ziet en vijf jaar lang een oogje zal dichtknijpen als Disney+ in het rood gaat. Analisten erkennen de ongeziene power van Disneys videoportefeuille, maar waarschuwen toch ook voor de nodige investeringen en de mogelijk oplopende operationele kosten.

Het bedrijf heeft zijn partnerschappen met andere streamingdiensten afgebouwd om zijn eigen aanbod aantrekkelijker te maken. 'We zijn ervan overtuigd dat de consumenten zullen drummen om op dit product in te tekenen', zegt een zelfzekere Disney-CEO Bob Iger, voor wie Disney+ wellicht het laatste grote project is voor hij afzwaait. 

De vijf troeven van Disney+

Het startscherm van de videostreamingdienst Disney+ zal de videohongerige consument laten kiezen tussen vijf universa.

1. Disney

Het onuitputtelijke filmmateriaal van de Walt Disney-familie, van tekenfilmklassiekers als 'Sneeuwwitje' en 'Pinokkio' tot 'The Lion King' en 'Frozen', maar ook films als 'Pirates of the Caribbean'.

2. Pixar

De animatiefilmstudio achter onder meer 'Toy Story', 'Finding Nemo' en 'Cars'.

3. Marvel

De razend populaire films gebaseerd op de comics van Marvel, zoals 'Iron Man', 'Avengers' en 'Captain America'.

4. Star Wars

De volledige 'Star Wars'-reeks, inclusief de spin-offs

5. National Geographic

Het buitenbeentje van het aanbod, dat bij Disney kwam bij de recente overname van 21st Century Fox-onderdelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect