Advertentie

Belgen maken festivals stiller én beter, met de steun van Tomorrowland

Een van de podia op Core Festival, waar de technologie in mei wordt ingezet. ©Core Festival

Met de vraag de audiobeleving naar een hoger niveau te tillen klopte Tomorrowland aan bij de geluidstechnici Pieter Doms en Arno Voortman. Hun oplossing is een technologie die nu meer dan alleen de festivalwereld wil veroveren.

'Kies maar een nummer uit op Spotify', zegt Pieter Doms, terwijl hij me een hoofdtelefoon in de hand stopt. 'Aan de zijkant zit een knop. Als die naar beneden staat, heb je het normale stereogeluid. Schuif je hem naar boven, dan hoor je ons geluid.' Ik doe wat me gevraagd wordt, en moet toegeven: het is een wereld van verschil.

Doms en zijn collega Arno Voortman zijn geluidsingenieurs bij hun eigen bedrijf NoizBoyz. Ze zijn beiden al jaren gebeten door alles wat met audio te maken heeft. Het duo werkt voor festivals in heel Europa, waaronder ook al jaren voor het Belgische megafestival Tomorrowland. In Boom werden Doms en Voortman aangespoord een stap verder te gaan met hun kennis.

Tomorrowland wil in alles wat het doet de grenzen verleggen, maar in audio was tot nu weinig mogelijk.

Pieter Doms
Medeoprichter Areal

‘Tomorrowland probeert in alles wat het doet de grenzen te verleggen’, zegt Doms. 'Maar in de audiobeleving was dat niet mogelijk. Die evolutie is wat stil blijven staan bij de stereosound, die al meegaat van de jaren 60. We zijn beginnen na te denken of we daar iets aan konden doen.'

Het antwoord op die vraag is een overtuigd ja en kreeg de naam Areal mee. Die technologie maakt dat voor luisteraars een soort 'geluidsbubbel' wordt gecreëerd - in vakjargon heet dat immersive sound. Dat wordt klaargespeeld door een opstelling van de boxen, die niet alleen 360 graden rond de bezoekers worden geplaatst, maar ook worden voorzien van een toplaag met hoog geplaatste speakers.

Maar dat was slechts een deel van het plaatje. Doms: 'Het probleem is dat je wel je boxen anders kan opstellen, maar als je dj arriveert en zijn USB-stick inplugt, komt er nog altijd muziek opgenomen in stereo uit je speakers. We moesten een stap verder gaan. We hebben een server ontwikkeld waar een algoritme op draait dat in 6 milliseconden het stereogeluid kan omzetten naar immersive geluid.'

Upmix

Zo'n 'upmix' deelt het geluid op in frequenties, die elk apart over de verschillende speakers worden uitgestuurd, zegt Doms. 'Je hersenen verbinden die verschillende frequenties tot één geluid, dat waar je ook staat in het publiek dezelfde kwaliteit heeft. We zijn er zelf van geschrokken hoezeer we onze hersenen kunnen misleiden.' Het resultaat is een geluid dat 3 tot 5 decibel zachter door de boxen kan worden gepompt, maar qua beleving beter en rijker klinkt.

Op het afgelopen Tomorrowland Winter werd de technologie van Areal al gebruikt op het Cage-podium. ©Tomorrowland

De technologie werd de voorbije jaren op verschillende events en festivals uitgetest en gevalideerd. Maar toen alles op punt stond, werd de festivalsector midscheeps getroffen door de covidpandemie. Areal dreigde voor lange tijd ongebruikt op het schap te belanden. Die tegenslag was een geluk bij een ongeluk, want het bleek het startpunt voor een andere vraag: kunnen we dat geluid niet tot bij mensen thuis krijgen?

Frankenstein

Met plots tijd op overschot gooide het team zich op die nieuwe uitdaging. Doms verbouwde zijn tuinhuis tot een audiostudio om te experimenteren. Dat werk - 'met zicht op de grasmachine' - leidde na een paar maanden tot een prototype van een uit reserveonderdelen samengestelde hoofdtelefoon, die al grappend de naam The Frankenstein meekreeg.

Die bevatte niet de gebruikelijke twee geluidsbronnen - eentje links en eentje rechts - maar kreeg aan elke kant drie ‘drivers’ mee om een ruimtelijke geluidsbeleving mogelijk te maken. Met een vereenvoudigde versie van het upmixalgoritme wordt het stereogeluid vervolgens omgezet naar de immersieve sound, waardoor ook de koptelefoon klinkt alsof je in een geluidsbubbel zit.

CORE

Ondertussen is zowel de livetechnologie als de consumentenversie wereldwijd gepatenteerd. Beide staan voldoende op punt om ze voor te stellen aan de wereld. Op het nakende Core Festival, dat Tomorrowland samen met Rock Werchter organiseert in mei, wordt de technologie ingezet op de dj-podia. ‘Zeker op zo’n festival midden in een stad, waar je het omgevingsgeluid wil beperken, kunnen we een meerwaarde betekenen’, zegt Doms. Ondertussen is ook de Nederlandse superster Hardwell ermee vertrokken op wereldtournee.

Hoe meer we met mensen praten, hoe meer toepassingen opduiken.

Pieter Doms
Medeoprichter Areal

Er lopen gesprekken met festivalorganisatoren om de tech nog breder in te zetten, zegt Doms. 'We hebben vorige week op Tomorrowland Winter enkele demo's gegeven aan zowel organisatoren als artiesten. De reacties zijn zeer enthousiast.' Maar Areal ziet misschien nog wel meer potentieel in een licentiemodel voor de consumentenmarkt. 'We zijn volop aan het praten met marktleidende producenten van koptelefoons.’

'Maar hoe meer we met mensen praten, hoe meer toepassingen opduiken. Cinema, gaming, auto's, kantoortoepassingen zoals digitale meetings, noem maar op. Audio is in zoveel toepassingen enorm belangrijk. We zijn klaar om de wereld te veroveren.'

Tomorrowland gelooft in het product. Niet alleen is het festival een overtuigde klant, medeoprichter Michiel Beers is ook in het kapitaal van Areal gestapt. ‘Ik ben heel blij dat we deze innovatie mee kunnen ondersteunen’, zegt Beers.

De essentie
  • De Belgische geluidstechnici Pieter Doms en Arno Voortman bouwden, in nauwe samenwerking met Tomorrowland, een nieuwe geluidstechnologie die met minder decibels een rijkere geluidservaring biedt.
  • Die technologie wordt onder de naam Areal uitgerold in de festivalwereld - onder andere op Core Festival in mei - maar heeft ook potentieel voor de consumentenmarkt.
  • Doms en Voortman wisten de geluidsbeleving ook te vatten in een nieuw soort koptelefoon. Die innovatie willen ze via een licentiemodel breed uitrollen.
  • Tomorrowland-medeoprichter Michiel Beers is ingestapt in het kapitaal van Areal.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.