Advertentie
Advertentie

Eddy Duquenne: ‘Kinepolis heeft weer voorsprong op de concurrentie genomen'

Eddy Duquenne: ‘Cinema is een krimpende markt. We maken al sinds 2008 elk jaar de oefening wat we moeten doen om met 5 procent minder bezoekers toch dezelfde brutobedrijfswinst te halen.’ ©Brecht Van Maele

De coronalockdowns troffen weinig bedrijven harder dan de bioscoopketen Kinepolis. Maar CEO Eddy Duquenne maakte van de tijd gebruik om elke steen om te draaien in de eeuwige zoektocht naar efficiëntie. ‘Als de boel weer draait, gaan we dit snel vergeten zijn.’

In het bioscoopcomplex van Kinepolis in Gent heerst voor het eerst in maanden weer bedrijvigheid. Medewerkers nemen stof af, blinken schermen op en vullen koelkasten en snoepwinkels aan. De sfeer is uitgelaten. Dat de deuren woensdag weer openzwaaien om bezoekers te ontvangen, is daar niet vreemd aan.

Eddy Duquenne (58)
Getrouwd, twee kinderen.
Sinds 1 januari 2008 CEO van Kinepolis.
Bouwde de cinemagroep met een karrenvracht overnames uit tot een dominante Europese speler met tentakels in de VS en Canada.
Zette zo een turbo op de omzet en de rentabiliteit.
Voorheen manager bij Fortis Bank en CEO bij de toerismegroep Sunparks.

Eddy Duquenne neemt het enthousiasme met plezier in zich op terwijl hij met zijn aktetas in de hand door de gangen struint, op weg naar een - hopelijk voor het laatst - lege cinemazaal voor ons gesprek. De Kinepolis-baas oogt ontspannen, niet meteen het beeld dat je verwacht van een kapitein die nog volop bezig is zijn schip door een zware storm te loodsen.

We gaan niet zomaar alles kopen wat voorbijkomt. Als er nog een lockdown komt, hangt dat bedrijf mee aan jouw zuurstoffles.
Eddy Duquenne
CEO Kinepolis

Of de heropstart hem geen stress bezorgt? ‘Goh, eigenlijk niet’, zegt Duquenne schouderophalend. ‘We hebben dit al eens gedaan, tussen twee lockdowns door. Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon, behalve dat we nog meer inzetten op luchtkwaliteit. Alles loopt gesmeerd. Als we weer op kruissnelheid zijn, zullen we deze crisis snel vergeten.’

Pardon? Jullie hebben meer dan een jaar zo goed als stilgelegen.

Eddy Duquenne: ‘Leuk is anders, natuurlijk. We hebben ook meer dan 30 miljoen cash verloren vorig jaar. Maar we zijn als een kerngezond bedrijf deze crisis ingegaan, met 190 miljoen euro cash op de bank en een schuldhefboom van 2,6. Toen we wisten hoe we ons geld het best konden managen, was redelijk snel duidelijk dat we deze crisis aankonden. En dus hebben we van de vele tijd die we onverwacht kregen positief gebruikgemaakt.’

Op welke manier?

30 miljoen
Kinepolis heeft meer dan 30 miljoen euro cash verloren vorig jaar.

Duquenne: ‘Cinema is een krimpende markt. In tien jaar is het bezoekersaantal met 10 procent afgenomen. In die context maken we al sinds 2008 elk jaar de oefening wat we moeten doen om met 5 procent minder bezoekers toch dezelfde ebitda (brutobedrijfswinst, red.) te halen. Op die manier verlagen we elk jaar het punt waarop we break-even draaien. Zo zijn we erin geslaagd in een krimpende markt telkens meer te verdienen. In de periode dat de markt 10 procent kromp, is onze omzet op vergelijkbare basis 25 procent gestegen, met een mix van efficiëntie en nieuwe initiatieven die meer geld opbrachten.’

‘Normaal teert die jaarlijkse oefening op ideeën die opborrelen vanuit de organisatie, bottom-up. Maar als je anderhalf jaar stilligt, dreigt die dynamiek stil te vallen. Dus hebben we besloten deze keer ook eens van bovenuit alles tegen het licht te houden en een agressief plan uit te tekenen, dat onze prestatie in 2022 vorm moet geven.’

Profiel Kinepolis

Bioscoopgroep die ontstond toen de families van wijlen Albert Bert en Rose Claeys in 1997 hun bioscopen fuseerden.
114 complexen (meer dan 1.000 zalen) in Europa (58), Canada (46) en de VS (10).
12 miljoen bezoekers in 2020 (40 miljoen in 2019).
Omzet (2020): 176 miljoen euro (precorona: 550 miljoen euro).
Nettoresultaat (2020): -69 miljoen euro (precorona: 54 miljoen euro).
1.777 werknemers.
Beurswaarde: 1,36 miljard euro.
De helft van de aandelen is beursgenoteerd.

Hoe doe je dat?

Duquenne: ‘Niet door alleen aan je kosten te morrelen. Na verloop van tijd boet je dan in op klanttevredenheid, werknemerstevredenheid of de kwaliteit van je gebouwen. Daar bouw je geen duurzame waarde mee op. Dus moet 70 procent komen door dingen slimmer aan te pakken of door nieuwe vormen van business te ontwikkelen. We hebben een lange lijst van zaken geïdentificeerd, die we nu volop aan het implementeren zijn. Daar zitten dingen bij die misschien 4.000 euro opleveren, maar als je veel zulke zaken vindt, dan kom je ergens.’

U begrijpt dat we daar voorbeelden van willen.

Duquenne: ‘Het kan overal zitten. We gaan bijvoorbeeld ons reisbudget met de helft verminderen. Dat klinkt evident, maar ik was daarin eerder van de oude stempel. ‘If you care, be there’, was altijd mijn devies. Maar ik heb in deze tijden geleerd dat je vanop afstand ook efficiënt kan werken en goede contacten onderhouden. Dus ga ik straks niet meer elke maand naar Canada voor een directiecomité.’

‘Ook in ondersteunende diensten hebben we nog veel gevonden dat efficiënter kon. De boodschap was dat we centraal 20 procent wilden besparen op de werkingskosten. Dan gaat je IT-dienst eens kijken hoe het zit met je serverbelasting en blijkt dat we het hier en daar met een server minder ook zouden kunnen. Op 114 cinemacomplexen telt dat algauw op aan toestellen en softwarelicenties.’

114
Kinepolis telt 114 complexen, goed voor meer dan 1.000 zalen.

‘Het gaat ook over het verder uitrollen van concepten die we al aan het testen waren. In Barcelona hebben we bijvoorbeeld geëxperimenteerd met een popcorncorner waar je als klant zelf je popcorn kan maken, met een machine die we daarvoor ontwikkeld hebben. Uit onze tests blijkt dat we daar meer omzet uit halen, dus dat gaan we nu doorheen de organisatie uitrollen.’

Duquenne komt op dreef. Hij kijkt de zaal rond op zoek naar meer voorbeelden en blijft hangen bij de zetel waarin hij zit. ‘Hier, nog zoiets. Wij vervangen om de vijf jaar standaard 20 procent van onze zetels. Maar als ik hier rondkijk, dan zie ik eigenlijk weinig om me voor te schamen. Kan dat niet om de zes jaar, dan? Of misschien maar 17 procent? Via ons ticketingsysteem hebben we ook zicht op welke zetels meer gebruikt worden, kunnen we dat niet gerichter doen? Vast wel.’

Passend voor deze pandemische tijden omschrijft Duquenne de oefening als ‘weerstand opbouwen’. ‘Dat is waar we deze periode voor gebruikt hebben. We hebben ons klaargestoomd voor eender welk toekomstscenario. Financieel zijn we straks in staat om een permanente krimp van 20 procent van de bezoekers te compenseren.’

Is dat een realistisch scenario? Heeft corona zo’n impact op het consumentengedrag?

Duquenne: ‘Nobody knows, ik ook niet. We zullen het aan den lijve moeten ondervinden. Mijn inschatting is dat het niet zo’n vaart zal lopen. Het zal wellicht wel even duren voor we weer op kruissnelheid zijn. De diehard fans staan te popelen om terug te komen, maar de reguliere bezoeker, die twee of drie keer per jaar naar de bioscoop gaat, zal wellicht eerst eens op restaurant of café willen met vrienden en familie. Dat begrijp ik, ik kijk er ook naar uit. Maar eenmaal ze hun ronde hebben gedaan, denk ik dat ze hun oude gewoontes wel weer oppakken. Ik ga uit van een vierde kwartaal op kruissnelheid, wanneer ook het filmaanbod breed genoeg zal zijn.’

©Brecht Van Maele

Als u gelijk krijgt en alles wordt weer als vanouds, dan hebt u uzelf met deze oefening wel een stevige sprong in rentabiliteit bezorgd.

Duquenne: ‘Absoluut. Met ons plan evolueert de motor onder onze machine van een ABS naar een bi-turbo, om het plastisch uit te drukken.’

Straks zegt u nog dat deze crisis een cadeau was.

Duquenne: ‘Ik ben er heilig van overtuigd dat we er straks op terugkijken als een belangrijk moment in onze ontwikkeling, ja. Ik verwacht dat deze periode onze groei op lange termijn alleen zal versnellen. Onze concurrentie was de voorbije jaren op ons aan het inlopen. Maar doorheen deze crisis hebben ze alleen aan hun cashpositie kunnen denken, terwijl wij met 2022 bezig waren. We hebben onze voorsprong teruggenomen.’

Hebt u straks de concurrenten voor het oprapen?

Onze concurrenten hebben in deze crisis alleen aan hun cashpositie kunnen denken, terwijl wij met 2022 bezig waren.
Eddy Duquenne
CEO Kinepolis

Duquenne: ‘Dat zou kunnen, ja. Ik ken heel wat eigenaars van kleinere bioscopen die in de herfst van hun leven zitten en eigenlijk aan het wachten waren op dat ene exceptionele jaar om aan een exceptionele prijs te kunnen verkopen. Het exceptionele jaar hebben ze gehad, maar niet zoals ze gehoopt hadden.’

‘Dat wil niet zeggen dat we zomaar alles gaan kopen wat voorbijkomt. We hebben al opportuniteiten gehad, zeker in de VS. Maar voorlopig hebben we alles laten passeren. De toekomst op korte termijn is nog iets te moeilijk te voorspellen. Ik denk en hoop van niet, maar stel dat er nog een lockdown komt. Dan hangt het bedrijf dat je net hebt overgenomen mee aan jouw zuurstoffles. Je moet jezelf ook niet in moeilijkheden brengen. We zijn altijd geïnteresseerd in opportuniteiten, maar ik ga er ons hele hebben en houden niet op verwedden.’

Als een gouden kans zich aandient, hebt u de financiële slagkracht om daar op in te gaan?

Duquenne: ‘Ja. We hebben met onze vier banken tijdens de crisis een extra kredietlijn van 80 miljoen euro onderhandeld. En we hebben van de aandeelhouders op de bijzondere aandeelhoudersvergadering toestemming gekregen het kapitaal te verhogen, moest dat nodig zijn.’

‘Maar groei hoeft niet per se van buitenaf te komen, hé. Als het een betere businesscase oplevert om zelf dingen te doen, zullen we daarin investeren. Dat interne ondernemerschap willen we ook stimuleren. Het gevaar van onze benadering is dat je na verloop van tijd je bedrijf te veel runt als een Excel. Terwijl je ook ondernemerschap nodig hebt. De wil om te experimenteren en desnoods op je bek te gaan.’

‘Een goed voorbeeld daarvan zien we nu in Canada, in een klein bisocoopje met twee zalen in Yucon. Daar kreeg de uitbater de vraag van een voorbijganger of hij ook popcorn mocht kopen zonder ticket. Die man zag een kans, kondigde aan op de ouderwetse ledwall voor zijn deur dat je popcorn kon afhalen, en de omzet steeg. Nu heeft hij een deal met Uber Eats, rollen we dat verder uit in Canada en zouden we daar zomaar 3 miljoen dollar op kunnen draaien.’

Tijdens de lockdown lanceerden meerdere studio’s hun films rechtstreeks op streamingplatformen. Is dat een bedreiging?

Duquenne: ‘Die vraag houdt me bezig, en ik weet het antwoord niet. Maar als ik zie dat in 2019 55 procent van wat je aan een film kon verdienen in Europa in bioscopen werd gehaald, terwijl de prijzen voor home entertainment gebradeerd worden, dan denk ik dat de studio’s op het eind van de dag wel weten waar ze hun film te gelde kunnen maken. Dat er 40 films zijn uitgesteld en maar een minderheid rechtstreeks werd gelanceerd via streaming, lijkt me daar een goede aanwijzing voor.’

Welke film gaat u zelf eerst bekijken in een zaal?

Duquenne: ‘Ik ga naar de Kinepolis van Eigenbrakel rijden voor de Franse film ‘Adieu les cons’, denk ik. Met film is het zoals met wijn. Je kan het overal krijgen, maar toch nergens zoals in Frankrijk.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud