Fiscus en gerecht inspecteren Antwerpse filmreus Corsan

Een van de producties van Corsan: de romantische comedie 'Meant to be' ©RV

De Bijzondere Belastinginspectie, het parket en de financiële toezichthouder FSMA nemen het Antwerpse filmbedrijf Corsan onder de loep. Dat vernam De Tijd. Duizend vrije beroepers en kmo’s pompten al tientallen miljoenen in Corsan-films.

De klantenlijst van het Antwerpse filmbedrijf Corsan is indrukwekkend met meer dan duizend dokters, tandartsen, vastgoedbedrijven, meubelwinkels, advocatenkantoren, optiekers, mediabedrijven, zakenkantoren, garagehouders, notarissen, tuincentra, bakkers, enzovoort. Samen hebben ze de voorbije jaren ettelijke tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in de films van Corsan, zoals ‘Killing Season’ met Robert De Niro en John Travolta of ‘Third Person’ met Liam Neeson. Corsan is dan ook een van de populairste filmbedrijven die geld ophaalt via het Belgische belastingvoordeel van de ‘tax shelter’ voor audiovisuele werken. Corsan biedt al jaren enorm hoge rendementen.

Maar bij de Bijzondere Belastinginspectie loopt nu een diepgravend onderzoek naar het reilen en zeilen bij Corsan. Ook bij het Antwerpse parket is een dossier geopend, vernam De Tijd. En bij de financiële waakhond FSMA kijkt de afdeling ‘enforcement’ na of Corsan wel de regels respecteert voor een openbaar aanbod zonder prospectus. Zowel de BBI, het parket als de FSMA geven ‘geen commentaar’.

Fiscale attesten

Ook verschillende klanten van Corsan worden zenuwachtig omdat de fiscale attesten voor twee films van Corsan, ‘Third Person’ en ‘Killing Season’, uitblijven. De attesten moesten er al zijn, maar de bevoegde dienst bij Financiën heeft ze nog altijd niet afgeleverd. Die attesten hebben de klanten nodig om het belastingvoordeel op te strijken dat de tax shelter biedt: ze mogen 150 procent van het geïnvesteerde bedrag van de belastingen aftrekken.

Een van de misnoegde klanten, een Vlaams machinebedrijf, heeft al beslag laten leggen op de rekeningen van Corsan. Tot zijn grote verbazingen was er op de twee bekende rekeningen van Corsan niet eens 250.000 euro te vinden. Corsan heeft zijn verschillende producties wel verdeeld over verschillende aparte bedrijven, maar ook daar vond de klant niets ‘beslagbaar’.

Malversaties

Topman Paul Breuls van Corsan.

De beslagdocumenten die De Tijd kon inkijken, maken ook gewag van ‘malversaties’. Zo heeft het betrokken bedrijf in 2011 een overeenkomst gesloten met Corsan voor de film ‘If Not Now, When’, maar al in mei 2011 werd dat vervangen door een andere film ‘Charles, The Emperor and The Girl’. In 2014 kreeg het bedrijf dan het bericht dat de overeenkomst al in augustus 2012 nog eens was vervangen door de film ‘Third Person’. Die laatste is dus een van de films waarvoor het fiscaal attest nu uitblijft. Het bedrijf kreeg van Corsan te horen dat de attesten op zich laten wachten door vertragingen bij de overheidsdienst, maar toen het bedrijf navraag deed bij de administratie, werd dat ontkend.

De laatste jaarrekening van het Antwerpse filmbedrijf vermeldde in 2013 een omzet van 50,5 miljoen en slechts 344.000 euro winst. De bedrijfsrevisor merkte in zijn verslag op dat de toekomstige opbrengsten van de filmrechten binnen het bedrijf moeilijk in te schatten zijn. Er is daarbij sprake van aanschaffingswaardes en afschrijvingen van immateriële vaste activa voor 117 en 98 miljoen euro. Ook de inkomsten die de films al hebben opgebracht zijn voor buitenstaanders moeilijk in te schatten. Als we kijken naar de box office-cijfers voor bijvoorbeeld de film ‘Third Person’ gaat het om één miljoen dollar, maar voor ‘Killing Season’ is dat amper 40.000 dollar.

Toch gaat Corsan prat op een jarenlang palmares van films dat al teruggaat tot ‘Het Sacrament’ van Hugo Claus uit 1990. In de jaren 90 was ‘Corsan Productions’ trouwens al eens het voorwerp van een strafdossier bij het Antwerpse parket, maar de bedrijfsleiders maakten een doorstart met een ‘nieuw’ bedrijf met de naam ‘Corsan’.

De topman van Corsan, Paul Breuls, woont officieel in Monaco, maar daar is volgens Breuls geen professionele reden voor, wel een persoonlijke keuze na jaren omzwervingen in andere landen, zoals de Verenigde Staten en Frankrijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud