M/V van de dag

Gameplatform Steam voor rechter gesleept

Gabe Newell, de medestichter van gamingbedrijf Valve ©AFP

Het gameplatform Steam, dat in handen is van Valve, een creatie van de beroemde gamingondernemer Gabe Newell, wordt voor de rechter gesleept.

Na kritiek lieten Apple, Google en Microsoft onlangs hun commissies in hun appwinkels zakken. Een heel ander verhaal is Steam, het platform van de volstrekt eigenzinnige entrepreneur Gabe Newell dat zowat 75 procent van de markt voor pc-gaming controleert. Steam houdt zijn commissie onveranderd op 30 procent. Kortingen zijn alleen voorbehouden voor grote games die minstens 10 miljoen dollar halen. Het gamingbedrijf Wolfire Games stapt daarom naar de rechter, omdat het vindt dat Steam zijn machtspositie misbruikt.

Het halve monopolie van Steam is op zich een prestatie. Steam lijkt beter in te spelen op wat pc-gamers willen dan pakweg Microsoft of Epic Games. Al hoeft dat niet helemaal te verwonderen. Steam is eigendom van het iconische Valve Corporation, een gamingbedrijf dat in 1996 werd opgericht door Newell en zijn vroegere Microsoft-collega Mike Harrington. De dag van de oprichting was overigens ook de huwelijksdag van Newell.

Voor hij Steam oprichtte, had Newell, wiens fortuin op 4,1 miljard dollar wordt geraamd, 13 jaar bij Microsoft gewerkt, nadat hij de brui had gegeven aan zijn studies aan Harvard University. ‘Aan de universiteit leerde ik bier drinken en handstand doen, bij Microsoft leerde ik software ontwikkelen’, liet hij zich ontvallen in een interview.

Het debuut van Valve, het schietspel Half-Life dat in 1998 werd gelanceerd, was meteen een schot in de roos. Na het succes vertrok Harrington en werd Newell de enige kapitein aan boord. Een niet bijzonder hiërarchisch gerichte, want na een tijd voerde hij het principe in dat ontwikkelaars moesten werken aan de projecten waar ze zin in hadden. Daar moesten ze dan wel verantwoordelijkheid voor nemen. Later werd dat principe van vrijheid, blijheid bijgesteld.

'Valve-tijd'

In een sector die normaal met ijzeren discipline naar deadlines toewerkt, kreeg Valve de reputatie een uitzondering te zijn. 'Valve-tijd' is een begrip geworden, dat duidt op het verschil tussen de officieel aangekondigde lanceerdata voor Valve-games en het moment van de publicatie. 'Als het langer duurt is dat maar zo', is de mentaliteit. Dat hielp het bedrijf doorheen de jaren successen te boeken met games als 'Counter-Strike', 'Team Fortress', de Dota-serie en de virtualrealitygame 'Half-Life: Alyx'.

Steam begon in 2003 als een dienst om de eigen games updates te geven. Gaandeweg speelde hij beter in op wat gamers willen, maar daarbij aarzelde Newell niet de voorwaarden aan te passen om juridische groepsgedingen onmogelijk te maken. Eind 2020 werden 10.263 games aangeboden, van kleine onafhankelijke producties tot een kaskraker als 'Grand Theft Auto V'. Er werden vorig jaar 120 miljoen maandelijks actieve spelers geteld.

Tijdens het pandemiejaar trok Newell zich terug in Nieuw-Zeeland. Of hij daar buiten het bereik van misnoegde gameontwikkelaars is, is twijfelachtig.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud