‘K3 kan gerust nog eens 15 jaar mee'

©Andreas Terlaak/Hollandse Hoogte

K3 zoals we het kennen, kapt ermee. Anja Van Mensel, als topvrouw van Studio 100 Benelux ‘de bazin’ van Vlaanderens populairste meidenband, treedt voor het eerst op de voorgrond.

Haar naam heeft niet de weerklank van die van Gert Verhulst en Hans Bourlon, het topduo van Studio 100, maar het was wel Van Mensel die de voorbije maanden in alle discretie het uitdoofscenario voor K3 in elkaar sleutelde. Als hoofd van Studio 100 Benelux, het kloppend hart van het entertainmentbedrijf uit Schelle, is ze de chef van de band rond Karen Damen, Kristel Verbeke en Josje Huisman. Zij handelde de voorbije maanden alles af met alle bij K3 betrokken partijen. En dat zijn er best wat bij zo’n monstersucces. Tv-zenders onder meer, commerciële partners zoals de producenten van merchandising en de vrouwen zelf.

‘Wij zijn hier een maand of zeven mee bezig geweest, dus voor mij is de nieuwswaarde er wat af’, lacht ze. Woensdag maakten de drie K3-vrouwen op een persconferentie bekend dat ze ermee ophouden, en dat er in het najaar een tv-show komt waarin de zoektocht naar een ‘nieuw’ K3 start. Wereldnieuws in Vlaanderen: het gebeuren werd gelivestreamd op alle belangrijke nieuwssites. En bij Studio 100, waar in de Mega Mindy-zaal op de hoofdzetel in Schelle het personeel alles op groot scherm volgde. Voor Studio 100 was K3 jarenlang de kip met de gouden eieren. ‘Een top 3-concept’, blijft Van Mensel discreet. ‘Maar niet levensbelangrijk. Geen enkele werknemer van Studio 100 is mij bezorgd vragen komen stellen over de toekomst. Dat is het beste bewijs, denk ik.’

Waarom moest K3 nu precies stoppen?
Anja Van Mensel: ‘Van bij het begin zijn journalisten vragen beginnen te stellen wanneer K3 ermee zou ophouden. In al die jaren is die vraag altijd van tafel geveegd. Gewoonweg omdat ze niet aan de orde was. Maar op een bepaald moment bleef die vraag toch hangen en zijn we er met zijn allen over na beginnen denken.’

K3 is niet stukgelopen op het ‘wurgcontract’ van Josje, het bandlid dat in 2009 Kathleen Aerts verving, zoals een magazine schreef?
Van Mensel: ‘We geven geen informatie over contracten. Maar kom, denken jullie echt dat we het ons kunnen veroorloven om te werken met wurgcontracten? Er lopen hier 200 getalenteerde mensen rond, die kan je niet onderbetalen. En dat geldt dan nog eens dubbel voor iemand die permanent in de schijnwerpers staat en die met één telefoontje de voltallige pers kan mobiliseren.’

Zag u als CEO aan de cijfers dat K3 over zijn hoogtepunt heen was?
Van Mensel: ‘Dat gevoel hadden we niet. Het klopt dat we met K3 bovenop het succes een paar extreme pieken hebben gehaald. Zoals de film ‘K3 Bengeltjes’, die meer dan een half miljoen mensen naar de bioscoop lokte. Zo’n piek is er vandaag niet, maar het succes van het format is intact als vanouds, dus kan je gerust zeggen dat ze op hun hoogtepunt stoppen.’

K3 stopt in de huidige bezetting, de zoektocht naar nieuwe meisjes begint in het najaar. Een poging om een cashkoe in leven te houden?
Van Mensel: ‘Natuurlijk is K3 belangrijk voor Studio 100. Je moet daar dus ook zakelijk naar kijken. Maar wij vertrekken altijd vanuit de inhoud. De verkoop volgt daaruit. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met iets nieuws rond een draak. Uit commerciële hoek kwam de vraag of we die draak geen bijzondere kleur konden geven, omdat de rekken al vol liggen met groene draken. Wel, het werd toch een groene draak, omdat draken nu eenmaal groen zijn. K3 is voor de volle 100 procent een mooi verhaal. En daar hebben journalisten het moeilijk mee. Too good to be true? Ja, het is fictie natuurlijk. Maar toch vooral heel erg hard werken. Permanent bezig zijn, permanent vernieuwen.’

Stel dat K3 helemaal wegvalt voor Studio 100. Is dat dan een zakelijke ramp?
Van Mensel: ‘Neen. We hebben ook Ghost Rockers en Mega Mindy. Prinsessia loopt goed, Bumba is groot, Maya de Bij ook, en ga zo maar door. Wij hebben vijftien personages. Studio 100 is geen stoel die op één poot rust. Hoeveel omzet K3 bijdroeg? Ik weet dat, anders was ik een slechte CEO, maar ik zeg het niet. Een top 3-product. Even belangrijk als de iPhone voor Apple? Neen, dat is overdreven. Studio 100 heeft dan een paar iPhones in zijn rangen.’

Wat als de doorstart mislukt?
Van Mensel: ‘Je gaat voor dat succes, dan wil je niet stilstaan bij de kans dat het mislukt. Als de nieuwe meisjes de juiste uitstraling hebben, en het klikt met de kinderen, dan denk ik dat K3 nog eens vijftien jaar meekan. Als het niet aanslaat, dan is het wat het is: heel spijtig. Maar het valt niet in te schatten. Je kunt succes niet copy-pasten. We hebben zelf al tegen dat principe gezondigd. Door Samson en Gert als Fred et Samson in Wallonië te willen lanceren. Zo werkt het dus niet. Het is chemie, zonder dat je de exacte formule kent.’

Studio 100 is geen fabriek waar de nieuwe producten zomaar uitrollen?
Van Mensel: ‘Hier rolt niets van de band. Ik denk dat de buitenwereld ons als een veel beredeneerder bedrijf ziet dan we eigenlijk zijn.’

U bent een van de topfiguren binnen het bedrijf, maar welke rol speelt u precies?
Van Mensel: ‘Al de content van Studio 100 passeert bij mij. Ik lees, bekijk, geef feedback. Maar ik begin niet van een wit blad. Dat is Gert Verhulst. Ik ben de persoon die vragen stelt en het wit blad weggooit, als dat nodig is. Of ik bouw verder op iets dat in gang gezet is. Soms zijn dat een paar zinnen. Zoals: ‘Als we nu iets doen met een superster in een roos pak, maar die is dat eigenlijk niet, en die woont bij haar opa en die heeft een snoepwinkel.’ Dat is Gert. Ik vertrek vandaar.’

U voelt naar verluidt uitstekend welk product werkt en welk niet. Vanwaar die feeling?
Van Mensel: ‘Dat zit er een beetje in, denk ik. Het is net als zingen. Je kunt daar beter in worden, maar je moet het wel in de eerste plaats al kunnen. Ik heb dat aanvoelen altijd gehad. Ik was leidster in een jeugdbeweging en toen organiseerden we een ‘bonte avond’ met sketches. Wel, dan deed ik de Sound of Music met alles erop en eraan in 20 minuten. En dat marcheerde.’

Maar als CEO moet u toch vooral het huishouden runnen?
Van Mensel: ‘Ja, maar toch ben ik vooral met de creatieve kant bezig. Ik ben ook nog altijd hoofd van de afdeling ‘content creation’, waarover al onze tv-, film-, theaterproducties en scenario’s zitten. Mijn bureau is nog altijd daar. Maar ik ben ook een manager. Neem nu woensdag, het afscheid van K3. Hoe dat aankomt bij de collega’s, dat moet je ook goed managen. Je moet iedereen aan boord houden. Je moet de mensen uitleggen waarom je dingen doet en waarom je dingen niet doet. Eens mensen mee zijn, heb je daarna minder managementwerk. Want dan weten ze in welk licht ze dingen moeten bekijken. Kijk, ik heb nooit de ambitie gehad om CEO te worden…’

Zeggen niet alle CEO’s dat?
Van Mensel: ‘Is dat zo? Hans en Gert hebben lang moeten aandringen hoor. De afdeling ‘content creation’ leiden is mijn droomjob. En ik spendeer er nog altijd het grootste deel van mijn tijd aan. Dat is mensen managen plus die jeugdbewegingmentaliteit van ‘mannen, het moet morgen op antenne, wat gaan we doen?’ Ik was perfect gelukkig. En dat ben ik nog altijd. Maar ik zeg wel tegen mijn collega-directeuren: je zult de CEO van je eigen afdeling moeten zijn. Ik kan wel zeggen of iets in het groter geheel past of niet, maar je moet hier wel een ondernemer zijn.’

Overal waar u werkte, werd er aan uw mouw getrokken om een trapje hogerop te gaan. Hoe komt dat?
Van Mensel: (lacht breed) ‘Ik ben voor het geluk geboren. Dat is echt zo. Na mijn studie ging ik aan de slag bij Filmnet. Decoders afregelen aan de band. Met een toerneviezeke. Omdat de geldkraan van thuis dichtging en ik mijn studentenleven wilde verlengen. Drie maanden later vroegen ze: ‘Anja, wil je niet verantwoordelijk worden voor de band en de planning?’ Ik was mij aan het amuseren, aan het feesten, en ik dacht: ik pak dat erbij. Ik werk graag en ik zie werk. Ik denk dat dat er veel mee te maken heeft. En ik heb een mening. Dan moet je ook wat geluk hebben en terechtkomen in een bedrijf dat openstaat voor mensen met een relevante mening.’

Voelt u zich in uw sas tussen andere CEO’s?
Van Mensel: ‘Ik ben geen netwerker. En misschien geen typische CEO. Ik heb niet die… (denkt na) uitstraling, niet die presence. Goed, so be it. En misschien werkt dat net goed bij Studio 100. Dit is een heel vlakke organisatie, met weinig hiërarchie. Ik kan hard zijn, als het moet. And I always get what I want. (lacht) Maar ik heb wel empathie. Ik voel de andere kant. Een goede manager moet niet de hele tijd begrijpen en lief zijn. Je moet soms ook zeggen wat niet kan, maar dan moet je dat wel uitleggen.’

Stel dat Studio 100 op een dag opgaat in een groter geheel, blijft u dan ook overeind?
Van Mensel: ‘Dat denk ik wel. Leg wat op mijn bord, en I’ll manage it. Al knap ik wel af op te veel laagjes in de hiërarchie. Dat vond ik tijdens mijn studie bijzonder ergerlijk aan de zorgsector trouwens. Maar wat Studio 100 betreft, steek ik mijn hand ervoor in het vuur dat een verkoop niet aan de orde is.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud