Kinepolis niet bang van Hollywood: 'We tonen binnenkort Netflix-films'

Kinepolis-topman Eddy Duquenne. ©JONAS LAMPENS

Beleggers zijn bezorgd over een kortere exclusiviteit van blockbusters voor Kinepolis. Topman Eddy Duquenne niet. 'Hollywood dreigt zijn eigen graf te graven. Er is genoeg andere content.'

Warner Bros laat de bioscoopwereld op haar grondvesten daveren. De studio lanceert volgend jaar 17 films tegelijk in de cinema en op zijn streamingkanaal HBO Max met 9 miljoen abonnees. Het gaat onder meer om ‘Godzilla vs Kong’, ‘Mortal Kombat’ en de nieuwste Matrix-film.

Warner Bros treedt zo in de voetsporen van Disney dat besliste 'Mulan' en 'Soul' meteen op Disney+ te gooien - tegen een stevig extraatje boven op het abonnementsgeld welteverstaan - en de cinemapassage gewoon over te slaan. En ook MGM is op zoek naar een streamingkanaal om de nieuwe Bond-film op de markt te gooien.

Dat alles is bijzonder slecht nieuws voor bioscoopgroepen als Kinepolis dat zo de ruim twee maanden exclusiviteit op blockbusters in rook ziet opgaan. Beleggers zijn er niet gerust in en deden het aandeel vrijdagochtend tot 15 procent kelderen.

De studio's stellen nog altijd films uit, ze geven de lucratieve cinema-inkomsten niet op.
Eddy Duquenne
Topman van Kinepolis

Kinepolis-topman Eddy Duquenne panikeert niet. Om verschillende redenen. Zowel Warner Bros als Disney gaf aan dat het om een eenmalige beslissing gaat ten gevolge van de pandemie die bioscopen wereldwijd dichthoudt. 'De studio's stellen nog altijd films uit, ze geven de lucratieve cinema-inkomsten niet op. In de hele levensloop van een film - cinema, streaming, dvd en tv - boekt Hollywood de grootste inkomsten in de bioscoop.' Kinepolis stort de helft van het entreegeld door naar de filmmaker.

Duquenne kadert de beslissing van Warner Bros in de strijd van de Amerikaanse streamingspelers om marktaandeel. 'Mensen leggen tegenwoordig ook een streamingabonnement onder de kerstboom.'

Kinepolis toont binnenkort de Netflix-film 'The Midnight Sky' (met George Clooney) en de pilootaflevering van 'Mank'.

Zoals Hollywood streaming inschakelt om zijn inkomsten te vergroten - op dit moment om het verlies door corona te beperken - maken Netflix en co. de omgekeerde beweging. De streamingspelers verkopen hun films aan het grote scherm.

Kinepolis heeft van Netflix onder meer 'Mank' (pilootaflevering), 'Chicago 7' en 'The Midnight Sky' (met George Clooney) gekocht. Met een exclusiviteit van twee tot drie weken, vooraleer ze op Netflix te zien zijn. Duquenne wil ook Netflix-series tonen. 'Tijdens een gastcollege aan de UGent vroeg ik 266 studenten of ze in de cinema naar een serie zouden kijken. 59 procent antwoordde 'ja'.'

Kleiner window

De CEO verwacht wel dat de filmexclusiviteit ('theatrical window') ingekort wordt. Die trend is de jongste tien jaar versneld door onze haast om te consumeren. 'We komen van 18 maanden ten tijde van de VHS-cassette. Vandaag is het nog gemiddeld 2,5 maanden. In China is er geen window meer voor lokale films. Als een film flopt, zit hij daags nadien op streaming.'

Zo snel ziet hij dat in Hollywood niet gebeuren. 'Anders slachten ze de kip met de gouden eieren. En die kip kan ook op andere eieren broeden.' Lees: er is voor Kinepolis genoeg andere content om uit te kiezen. Er is het aanbod van de streamingspelers en verder ook concerten en sportevenementen die de bioscoopgroep almaar meer toont.

We investeren nóg meer in beleving om het verschil met streaming in de verf te zetten. We gaan onze korst verdedigen.
Eddy Duquenne
CEO van Kinepolis

Een inkorting van de exclusiviteit kan zelfs in het voordeel van Kinepolis uitdraaien. Een kleiner window betekent dat Kinepolis minder moet afdragen aan de filmstudio's. Bij een onveranderde ticketprijs levert dat de cinema-uitbater een hogere marge op. De entreeprijs verlagen is Kinepolis niet van plan. 'We investeren nóg meer in beleving om het verschil met streaming in de verf te zetten. We gaan onze korst verdedigen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud