Kinepolis-CEO: 'De pauze van deze film duurt langer dan voorzien'

Kinepolis-CEO Eddy Duquenne. ©BELGAIMAGE

De bioscoopreus kreeg het voorbije kwartaal 75 procent minder bezoekers over de vloer. De cash blijft uit het bedrijf wegstromen. 'Gelukkig staan we sterk in onze schoenen.'

Kinepolis verwelkomde in het derde kwartaal slechts 2,4 miljoen bezoekers, 75 procent minder dan vorig jaar. De omzet daalde minder sterk en de brutobedrijfswinst (ebitda) was positief, meldt het bedrijf zonder in detail te treden.

Er stroomde wel opnieuw 16 miljoen euro cash weg uit het bedrijf. Eind september had Kinepolis nog 127 miljoen euro ter  beschikking. Ter vergelijking: voor de pandemie toesloeg, was dat bijna 200 miljoen euro.

Dat illustreert dat Kinepolis en andere bioscoopgroepen in het midden van de coronastorm zitten. ‘We zitten in een pauzestand, maar de pauze van deze film duurt langer dan voorzien’, aldus CEO Eddy Duquenne.

-67%
Horrorjaar op de beurs
Het aandeel Kinepolis verloor door de pandemie dit jaar twee derde van zijn waarde.

Het eerste halfjaar kleurde al bloedrood bij Kinepolis door de lockdownmaatregelen - waaronder de sluiting van bioscopen - om de eerste golf in de pandemie af te remmen.

De zomer bracht wat opluchting voor Duquenne, met de heropening van alle zalen in Europa en Canada. Maar van een overrompeling was geen sprake, leert het kwartaalrapport. Volle zalen waren ook niet mogelijk, door de opgelegde capaciteitsbeperkingen om de afstand tussen bubbels te garanderen. Ook de verplichte mondkapjes, de schrik om toch besmet te raken én het gebrek aan topfilms hielden bezoekers weg.

Bommetje

De grote filmhuizen beslisten de lancering van hun potentiële blockbusters uit te stellen. Disney ging nog verder en gooide een bommetje in de sector door 'Mulan' meteen op zijn streamingplatform Disney+ te lanceren, als strijdwapen tegen Netflix.

Tenet, een schaars lichtpunt voor Kinepolis in 2020

Met 'Tenet' - de enige blockbusterlancering, eind augustus - had Kinepolis toch iets om zich aan op te trekken. ‘Die deed het bijzonder goed’, aldus Duquenne. Dat was te zien in de cijfers. Het bezoekersaantal – als percentage tegenover vorig jaar - steeg van 16 procent in juli naar 32 procent in september. ‘Bemoedigend’, luidde het.

Terug naar af

Maar intussen is Kinepolis terug naar af. Deze week gingen de deuren in België en Frankrijk opnieuw verplicht toe. Ook de bioscoop in Granada (Spanje) en acht Canadese bioscopen zijn gesloten, en de verkoop van popcorn en ander lekkers is in sommige landen verboden. ‘In dit licht blijft de evolutie onzeker op de korte termijn.’

Kinepolis lijkt het vierde kwartaal - het belangrijkste van het jaar - grotendeels te zullen missen. Te beginnen met de herfstvakantie, en wie weet zelfs de hele eindejaarsperiode.

Twaalf maanden veilig

‘Gelukkig staat Kinepolis financieel sterk in zijn schoenen’, zegt Duquenne. verwijzend naar de financiële reserves. 'Zelfs bij een wereldwijde sluiting zijn de beschikbare financiële middelen voldoende om 12 maanden lang aan alle engagementen van de groep tegemoet te komen zonder bijkomende maatregelen te nemen.'

5,8 miljoen
Cashburn
Als alle bioscopen van Kinepolis dichtgaan, zou het bedrijf elke maand een negatieve free cash flow van 5,8 miljoen euro slikken.

Als alle complexen dichtgaan, rekent Kinepolis op een negatieve free cash flow van 5,8 miljoen euro per maand. Daarbovenop blijft het bedrijf nog de lopende investeringsprojecten – een nieuwbouw in Metz én een in Canada bijvoorbeeld – voortzetten, waardoor de werkelijke, maandelijkse cashburn hoger ligt.

Het bedrijf merkt op dat het pas in 2022 een eerste belangrijke aflossing van de obligaties moet doen, en dat het eigenaar is van een groot deel van het vastgoed, waarvan de waarde door analisten op ongeveer 1 miljard euro wordt geschat.

Ook over de toekomst van de cinema blijft Duquenne positief, ondanks de opkomst van streamingplatformen en de beslissing om enkele topfilms meteen via die weg tot bij de kijker te brengen. ‘Ik blijf positief omdat we constateren dat veel filmliefhebbers ondanks alles blijven komen en een bioscoopbezoek als veilig ervaren. Dat de studio’s de overgrote meerderheid van hun films blijven uitstellen tot een periode waarin ze hun inkomsten kunnen veiligstellen, is sprekend voor het belang en de waarde van een bioscooprelease.'

Het aandeel Kinepolis verloor dit jaar door de impact van de pandemie op de sector 68 procent, waarmee zeven jaar beurshausse uitgewist is (zie grafiek). Dat is een vergelijkbare koersval als die van de grootste bioscoopuitbater ter wereld, AMC Entertainment, op Wall Street. Cineworld, de met schulden overladen nummer twee van de sector, verloor 90 procent van zijn waarde.

Horroraandelen voor Halloween | Bull, Bear & Bas

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud