Advertentie

Kinepolis ziet tekenen van herstel

©ROBIN UTRECHT

De eerste jaarhelft van Kinepolis was door de lockdowns bepaald geen kaskraker. Sinds juni vinden filmfans weer de weg naar de zalen. Over het tweede kwartaal genereerde de bioscoopuitbater weer cash.

Dat de bioscoopuitbater Kinepolis het voorbije halfjaar fors minder bezoekers over de vloer kreeg door de verplichte coronasluitingen in de meeste landen, was geen verrassing.

Kinepolis zag de aantallen tegenover de eerste helft van 2020 - toen de eerste paar maanden nog prepandemisch waren - met 73 procent teruglopen naar 2,2 miljoen, leren de halfjaarcijfers donderdag. Dat is in lijn met de verwachtingen van het beurshuis ING. 

De omzet viel iets minder fors terug, met ruim 67 procent, naar 36,8 miljoen euro. Logischerwijs was met zo'n krimp van de bovenste lijn de schade lager op de resultatenrekening aanzienlijk (zie overzichtstabel). Het brutobedrijfsresultaat dook 24 miljoen euro in het rood, een jaar eerder was er nog goed 3 miljoen winst. Netto diepte het verlies uit tot 45,6 miljoen of 1,70 euro per aandeel. 

Kostenbesparingen en cashbuffer

CEO Eddy Duquenne wapende zich tegen de crisis door op de kosten te besparen en een stevige buffer cash aan te leggen, terwijl Kinepolis sowieso de crisis inging met een pak minder schulden dan grote cinemagroepen als het Britse Cineworld en het Amerikaanse AMC.

Een extra voordeel is dat Kinepolis eigenaar is van de cinemacomplexen, zodat de groep in tegenstelling tot haar rivalen sneller de kosten kon terugdringen. 

Duquenne ziet sinds de heropening van de cinemazalen de jongste maanden wel scheuten van herstel. In het begeleidende communiqué spreekt hij over een 'veelbelovende heropstart' in veel landen, geruggensteund door een sterk filmaanbod.

Betere bezetting in juni en juli

'In juni lagen de gemiddelde bezoekersaantallen op 50 procent van het niveau van 2019, in juli op 62 procent.' De percentages variëren per land, van 50 tot 80 procent, waarbij Frankrijk, Nederland en België de uitblinkers zijn.

Bovendien is de gemiddelde omzet per bezoeker 'in nagenoeg alle landen sterk hoger dan in 2019'.

We zijn enthousiast over de heropstart, met bezoekcijfers die week na week positief evolueren. We worden in tegenstelling tot vorige zomer geholpen door een sterker internationaal filmaanbod.
Eddy Duquenne
CEO Kinepolis

Tijdens de eerste maanden van het jaar waren alleen de Spaanse, Luxemburgse en Amerikaanse bioscopen geopend, weliswaar met belangrijke beperkingen en een
gebrek aan goede films. Eind mei en begin juni heropenden de Franse, Nederlandse en Belgische bioscopen. Midden juli mochten ook alle Canadese Landmark-bioscopen weer openen.

Rijker blockbusteraanbod

De geleidelijke heropstart krijgt een duwtje in de rug van een rijker filmaanbod, waarbij de blockbusters in veel landen goed presteren, maar nog niet hun precoronapotentieel halen, zegt Kinepolis.

Mee dankzij de heropstart vanaf juni was de vrije kasstroom vanaf het tweede kwartaal weer positief.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud