Kmo uit Hoeilaart verzorgt de show op Eurovisiesongfestival

Jo Pauly (links), zaakvoerder van Visual Solutions, en zijn team in de Rotterdamse Ahoy.

Na een rampjaar staat Jo Pauly van het Vlaams-Brabantse Visual Solutions met een brede glimlach op het podium van zijn grootste productie ooit: de visuele ondersteuning van het Eurovisiesongfestival. ‘Wij worden gevraagd van Dubai tot Kaapstad.’

‘Het was opnieuw een korte nacht’, zegt een hoorbaar vermoeide Jo Pauly, de zaakvoerder van de Vlaamse kmo Visual Solutions, als we hem dinsdagochtend vanuit Rotterdam aan de lijn krijgen.

De essentie

  • De kmo Visual Solutions uit Hoeilaart verzorgt mee de visuele ondersteuning van het Eurovisiesongfestival in Rotterdam.
  • De opdracht is een verademing voor zaakvoerder Jo Pauly, die vorig jaar door de coronacrisis zijn omzet met 87 procent zag terugvallen.
  • Pauly ziet de evenementensector pas heropleven in september.

De video- en mediaserverspecialist schakelt in overdrive als een van de cruciale radertjes achter de schermen van het Eurovisiesongfestival, dat dinsdag begint. In de Rotterdamse concertzaal Ahoy verzorgt Pauly, samen met de drie freelancers die hij aanstuurt, mee de visuele ondersteuning.

‘Qua aantal toeschouwers is het Eurovisiesongfestival onze grootste productie ooit’, zegt Pauly, die de audiovisuele specialist uit Hoeilaart sinds 2012 runt en voor elk project gereputeerde freelancers uit de hele wereld rekruteert.

‘In Ahoy wemelt het van de grote schermen tijdens het Eurovisiesongfestival’, zegt Pauly. ‘Elk land en elk lied heeft zijn eigen visuals en wil die met een perfecte timing en tot op de millimeter correct in beeld krijgen. Daar waakt mijn team over, tot in de kleinste details. We zetten zelfs de merktekens op het podium die aangeven waar de artiest moet staan.’

Elk land en elk lied heeft zijn eigen visuals en wil die met een perfecte timing en tot op de millimeter correct in beeld krijgen.
Jo Pauly
Zaakvoerder Visual Solutions

Pauly en Visual Solutions werken bijna altijd in opdracht van grote vissen in de audiovisuele sector. Zo belandden ze ook op het podium van het Eurovisiesongfestival. ‘We werden gecontacteerd door het Nederlandse Faber Audiovisuals, een wereldspeler die onder andere de MTV-Awards doet en door het Eurovisiesongfestival werd uitgekozen.’

‘Zij kennen ons goed omdat we meewerken aan de grote stadiontournees van de Nederlandse zanger Marco Borsato. Voor Faber coördineren we tijdens het Eurovisiesongfestival het videogedeelte van de show. We zijn al sinds midden maart in Nederland voor de voorbereidingen.’

Met vier shows per uitzenddag is het tempo niet van de poes. Maar Pauly en co. komen niet onbeslagen op het ijs. ‘We doen al jaren allerlei grote projecten over de hele wereld. We worden gevraagd voor prijsuitreikingsevenementen in Dubai, Qatar en Saoedi-Arabië. We verzorgden bijvoorbeeld de beeldprojectie in een cultureel gebouw op de domeinen van de Saoedische oliemaatschappij Aramco. Daarnaast werken we mee aan modeshows in Milaan en New York en worden we vaak gevraagd voor wereldpremières van nieuwe modellen van Mercedes-Benz, van Sjanghai tot Kaapstad.’

We worden gevraagd voor prijsuitreikingsevenementen in Dubai, Qatar en Saoedi-Arabië. Onder meer door de oliemaatschappij Aramco.
Jo Pauly
Zaakvoerder Visual Solutions

De mega-opdracht van het Eurovisiesongfestival is voor Pauly vooral een welgekomen verademing na een jaar van verplicht stilzitten in de evenementensector. ‘Tussen maart en eind december vorig jaar viel onze agenda bijna terug tot nul’, zegt Pauly. ‘We draaiden in die periode 87 procent minder omzet. Gelukkig bouwde ik de voorbije jaren reserves op en zijn we financieel gezond genoeg om te overleven. Sinds maart dit jaar gaat onze omzet weer omhoog en doe ik geen beroep meer op overheidssteun.’

Hoewel de sector door de aangekondigde versoepelingen de komende maanden opnieuw perspectief heeft, blijft de agenda van Visual Solutions voorlopig zo goed als leeg. ‘We werken in juni mee aan een NAVO-top in Brussel en in augustus aan het Belgisch paviljoen voor de Wereldexpo in Dubai. Voorts blijft het koffiedik kijken. De evenementensector heeft tijd nodig om weer op te starten. Ik verwacht dat die zich in september en oktober herpakt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud