Maya De Bij mag geen campagne voeren voor Greenpeace

©Studio 100

Greenpeace moet stoppen met beelden van Maya de Bij te gebruiken zonder de toelating van Studio 100, op straffe van dwangsommen tot 1 miljoen euro.

In mei 2018 lanceerde Greenpeace een campagnevideo waarin Maya de Bij reclame maakte voor Maya de Bij-sigaretten. De boodschap was dat Studio 100, met zijn Maya de Bij-charcuterie, producten op de markt brengt die slecht zijn voor de gezondheid van kinderen. De ngo wil de consumptie van vlees verminderen.

©Greenpeace / Studio 100

Toen de video uitkwam, sprak Studio 100 van een ‘agressieve campagne’ en liet het verstaan dat het ‘niet kon tolereren dat zijn figuren op enige wijze misbruikt worden of in verband gebracht worden met tabaksproducten’. Studio 100 dagvaardde Greenpeace om de campagne te stoppen.

Schending exploitatierecht

Begin april besliste de Nederlandstalige handelsrechtbank in Brussel Studio 100 over de hele lijn in het gelijk te stellen. De rechtbank meende dat Greenpeace, door de beelden van Maya de Bij te gebruiken zonder toestemming, het exploitatierecht van Studio 100 heeft geschonden, net als de morele rechten van Waldemar Bonsels Stiftung, een vennootschap naar Duits recht die de auteursrechten van Maya de Bij beheert.

Greenpeace had zich verdedigd door te stellen dat de campagne een parodie was, maar ook dat argument veegde de rechtbank van tafel.

Greenpeace moet de campagne stoppen op straffe van een dwangsom van 2.500 euro per dag en per inbreuk. Het plafond ligt op 1 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect