AT&T en Discovery bundelen krachten tegen streamingreuzen

De kabelreus AT&T is via WarnerMedia onder meer eigenaar van HBO, het netwerk achter de streaminghit 'Game of Thrones'. ©HBO / The Hollywood Archive

De telecomreus AT&T brengt zijn mediabelangen in CNN, HBO en Warner Bros onder in een apart bedrijf samen met Discovery (Animal Planet, Food Network en TLC). Doel: beter kunnen opboksen tegen streamingreuzen als Netflix en Disney+.

De overeenkomst, die zondag al uitlekte via het persagentschap Bloomberg, werd maandag bekrachtigd. De nieuwe groep zal worden geleid door Discovery-topman David Zaslav. De aandeelhouders van AT&T krijgen de meerderheid (71 %) van de aandelen van het nieuwe bedrijf in handen, de aandeelhouders van Discovery de resterende 29 procent.

Door het nieuw op te richten bedrijf ontstaat een van de grootste streamingplatformen ter wereld.
John Stankey
CEO AT&T

'Deze deal brengt twee leidende spelers in entertainment samen', zegt AT&T-CEO John Stankey. 'Door het nieuw op te richten bedrijf ontstaat een van de grootste streamingplatformen ter wereld.'

Telecom en media

Met WarnerMedia nam AT&T, van oorsprong een telecomspeler, in 2018 een van de grootste mediahuizen ter wereld over, met de bedoeling om telecom en media onder één dak te brengen. Onder WarnerMedia vallen de zenders CNN en Cartoon Network, het kabeltelevisienetwerk HBO (ook bekend van het streamingplatform HBO Max) en de productiestudio's Warner Bros.

Discovery, bij ons bekend van de reality-tv-zenders Animal Planet en TLC, is eigendom van John Malone, die met Liberty Global in België de grootste aandeelhouder is van de media- en kabelmaatschappijen Telenet en UPC. Toch spelen beide beursgenoteerde groepen niet in dezelfde gewichtsklasse: Discovery heeft een marktkapitalisatie van 24 miljard dollar, AT&T is 230 miljard waard. Het nieuw op te richten bedrijf zal een marktkapitalisatie hebben van 132 miljard dollar.

Streamingmarkt

Behalve aan de uitrol van het 5G-netwerk en de verdere uitbouw van het glasvezelnetwerk, spendeert AT&T fortuinen aan film- en tv-producties om de groei van zijn streamingnetwerk HBO Max te boosten. Discovery probeert met Discovery+ een plaats te veroveren in de markt van streamingentertainment.

Beide groepen proberen met hun streamingdiensten het verlies aan kijkers bij hun klassieke kabel-tv-zenders te compenseren, maar hinken achterop in de race met reuzen als Netflix en Disney+. Wereldwijd heeft Discovery+ 15 miljoen gebruikers, HBO Max 20 miljoen. Die aantallen verbleken bij de 208 miljoen Netflix-abonnees en 104 miljoen mensen met een abonnement op Disney+.

Verwacht wordt dat de deal halfweg volgend jaar helemaal rond zal is. Zowel de aandeelhouders van Discovery als de Amerikaanse concurrentiewaakhond moet voordien nog goedkeuring geven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud