Advertentie

Muziekgigant Universal haalt popsensatie BTS binnen

Universal zal vanaf december de Zuid-Koreaanse hitfabriek doen draaien in de VS. ©REUTERS

De Zuid-Koreaanse popmachine, die in een jaar tijd zes nummer 1-hits scoorde in de VS, dumpt het platenlabel Sony Music en gaat in zee met concurrent Universal Music.

Voor Universal Music, dat vorige maand een explosief debuut kende op de Amsterdamse beurs, geldt de deal als een meesterzet. Het muzieklabel gaf al onderdak aan de razend populaire Zuid-Koreaanse meidengroep Blackpink.

Met BTS komt daar een nog veel grotere hitfabriek bij. Volgens het vakblad Billboard, dat het nieuws over de overstap als eerste bracht, verkocht de boyband alleen al in de Verenigde Staten 10,4 miljoen albums. De songs van de Bantang Boys, zoals de band ook wordt genoemd, zouden in totaal al een waanzinnige 10,6 miljard keer zijn gestreamd in de VS.

Samen met dochtermaatschappij Interscope gaat Universal vanaf december instaan voor de distributie en marketing van BTS in de VS en in andere landen. Tot nu werkte de Zuid-Koreaanse band daarvoor samen met Colombia, een dochter van de muziekgigant Sony Music. Waarom Sony Music wordt gedumpt, is niet bekendgemaakt.

Butter, de zomerhit van BTS.

Al was het in de sector geen geheim dat Universal-baas Lucian Grainge verwoede pogingen ondernam om samen te werken met HYBE, het beursgenoteerde Zuid-Koreaanse bedrijf boven BTS. In februari sloten Universal en HYBE, dat eigendom is van de Zuid-Koreaan Bang Si-hyuk, al een partnership om een nieuwe K-pop-band te lanceren.

Het gigantische succes van BTS heeft Bang Si-hyuk geen windeieren gelegd. Sinds hij in 2005 startte met Big Hit, intussen HYBE, is de 'vader van BTS' een van de rijkste mensen van Zuid-Korea geworden. HYBE, dat vorig jaar naar de beurs ging, blijft maar scoren op de beurs: sinds begin dit jaar is het aandeel met net geen 110 procent in waarde gestegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud