Quarantaineknaller 'Animal Crossing' zet Nintendo op rozen

Het leven kabbelt op een eiland in 'Animal Crossing: New Horizons' een eind weg. ©Nintendo

De videogame Animal Crossing heeft al zo'n 20 jaar een trouw nichepubliek. Door de wereldwijde lockdowns is het lieflijke escapisme van het spel de voorbije weken uitgegroeid tot een heuse mainstreamhype. Producent Nintendo wrijft zich in de handen.

Wie in deze speciale tijden graag wil beginnen gamen kan dat niet zomaar op eender welke spelconsole. Als je een Nintendo Switch wil bemachtigen, dan beland je onverbiddelijk op een wachtlijst. Sinds enkele weken zijn de draagbare consoles van het Japanse gamingbedrijf wereldwijd uitverkocht. 

Dat heeft deels met het aanbod te maken. Door de coronacrisis werd de productie van de spelcomputers kortstondig verstoord. Maar belangrijker is de explosief gestegen vraag van de voorbije weken. In lockdowntijden is er sowieso meer interesse in gaming, maar bij Nintendo wordt de interesse vooral aangedreven door één specifiek spel. 

Sinds Nintendo op 20 maart ‘Animal Crossing: New Horizons’ op de wereld losliet, is de videogame uitgegroeid tot een onwaarschijnlijke hype. Volledige, wereldwijde verkoopcijfers ontbreken, maar de wel beschikbare data geven allemaal hetzelfde beeld. Volgens het databedrijf NPD was ‘Animal Crossing’ het best verkochte spel in de VS in de maand maart - een maand waarin consumenten 1,6 miljard dollar spendeerden aan gaming, het meeste in twaalf jaar. Het databedrijf Superdata vlooide dan weer uit dat in maart alleen al 5 miljoen digitale exemplaren van de game werden verkocht, een absoluut record in de online verkoop. 

Leuk, lief en aardig

Dat spetterende succes mag best opmerkelijk worden genoemd. ‘Animal Crossing: New Horizons’ is allesbehalve een typisch blockbustergame. Het concept van het spel is dat je als een cartooneske versie van jezelf wordt gedropt op je eigen eiland tussen een hoop dieren met mensachtige trekjes. Aan jou om van dat zootje ongeregeld een bruisende maatschappij te maken - je bouwt een huis en richt het in, poot winkels neer, legt parkjes aan, noem maar op.  

5 miljoen
Recordbreker
In maart werden er naar schatting 5 miljoen diogitale exemplaren verkocht van Animal Crossing, een record.

Dat alles doe je in je eigen tempo. Je kan geen punten verdienen, je kan niet winnen of verliezen. Als je zin hebt om een dag te gaan vissen of wat in de tuin te werken, dan ben je daar volledig vrij in. Niets moet, alles mag, en op de achtergrond speelt een streepje zeemzoete bossanova. 

Sinds de eerste versie van het spel in 2001 op de markt kwam, heeft dat mierzoete concept een trouwe schare fans voor zich gewonnen. Maar het is pas sinds de lancering van ‘New Horizons’ midden maart dat het spel echt tot in mainstreammiddens is doorgedrongen. Dat heeft alles met de timing te maken. Terwijl je in het echte leven bent veroordeeld om vooral binnen te zitten, omdat de buitenwereld tegen een dodelijke pandemie vecht, reikt Nintendo je een schattig parallel universum aan waarin werkelijk alles leuk, lief en aardig is. ‘Je kan je er verliezen in wereldse bezigheden, zonder de bijbehorende consequenties’, zo drukte Romana Ramzan, die game design onderwijst aan de Glasgow Caledonian University, het uit in The New York Times. ‘Het is het universum dat je altijd wou, maar nooit kon krijgen.’ 

Samen aan het kampvuur

Digitaal escapisme, dus, in een periode waarin daar meer dan ooit nood aan is. Wat tot de hype bijdraagt, is dat je in de online versie van het spel ook gewoon kan afspreken met je vrienden. Spelers delen hun coördinaten en boeken vliegreisjes om samen aan een kampvuur naar de zonsondergang te kijken. In deze tijden van sociale afstand is zo’n digitaal uitstapje een aardig alternatief voor het zoveelste videogesprek met zes mensen die onverstaanbaar door elkaar praten. 

'Animal Crossing' is digitaal escapisme in een wereld waarin alles mag en niets moet.

Zelfs het kabbelende tempo - de tijd verloopt in het spel exact zoals in de buitenwereld - is een plus. Er vallen geen bochten af te snijden, spelers moeten het nodige geduld kunnen opbrengen. Wil je iets bouwen? Graag. Maar dan zal je eerst hout moeten kappen of geld moeten vinden. En als je alles hebt verzameld, moet je nog bouwen. Dat duurt even, dus ga in tussentijd nog maar wat vlinders vangen. Verplichte onthaasting, maar dan in een virtuele wereld in zuurstokkleurtjes.  

Hoezeer het spel tot de mainstream is doorgedrongen, valt misschien nog best te vatten met de voorpagina van een andere krant. Toen de bank die het leven in ‘Animal Crossing' financiert - ‘The Bank of Nook’ - enkele dagen geleden een renteverlaging doorvoerde (zie inzet), zette Financial Times dat (knipogend) op zijn voorpagina. De gereputeerde FT die een voorpaginastuk wijdt aan een renteknip door een kapitalistische cartoonwasbeer, stel het u even voor. Zoals de fansite Nintendo Life het verwoordde: ‘What a world.’

Producent Nintendo wrijft zich in de handen. Terwijl het aandeel van de Japanse gamingreus samen met de rest van de beurs in februari de dieperik inging bleek het succes van 'Animal Crossing' een keerpunt. Op de beurs van Tokio noteert Nintendo sinds de release ruim 40 procent hoger.

Kapitalistische wasberen en tijdreizigers

Spelers van 'Animal Crossing' kregen enkele dagen geleden een verontrustende melding in hun digitale postbus. The Bank of Nook, die het leven in het spel financiert, besloot om de rente op het virtueel spaargeld in de game drastisch te verlagen. Dat had de kapitalistische wasbeer die de bank leidt, de gehaaide Tom Nook, beslist. 

Een reden werd niet gegeven, maar volgens ingewijden ging producent Nintendo over tot de ingreep om valsspelers de pas af te snijden. Sommige spelers hadden een 'loophole' gevonden om snel rijk te worden. Het spel volgt onze kalender en tijd, maar spelers achterhaalden dat ze door in de instellingen van hun spelconsole de datum te wijzigen in de tijd konden reizen en zo massaal veel rente opstrijken. Met een zeer lage rentevoet kan er niet langer worden gerentenierd in de toekomst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud