Advertentie
nieuwsanalyse

Schueremans vergroot greep op concertmarkt

©Photo News

De vennootschap Antwerps Sportpaleis, met daarin het Sportpaleis, de Lotto Arena en Vorst Nationaal, komt in handen van Live Nation, het concertbedrijf geleid door CEO Herman Schueremans dat al een sterke positie op de markt innam.

De kroonjuwelen van de Belgische concertindustrie komen in Amerikaanse handen. De beursgenoteerde entertainmentreus Live Nation verwerft via zijn Belgische dochter, het bedrijf van Rock Werchter-baas Herman Schueremans, de exploitatie van de zalen van de nv Antwerps Sportpaleis. Naast het Sportpaleis zelf, de grootste evenementenarena van ons land, gaat het om de aanpalende Lotto Arena, en om Vorst Nationaal in Brussel, de Stadsschouwburg in Antwerpen, de Capitole in Gent en de Ethias Arena en de Grenslandhallen in Hasselt.

Vorig jaar behaalden de acht zalen van de exploitatievennootschap een omzet van 38 miljoen euro voor 600 evenementen, die goed waren voor 2,3 miljoen bezoekers. De andere onderdelen van de Sportpaleis-groep vallen buiten de overeenkomst. Het gaat om PSE Belgium, de organisator van onder meer Night of the Proms en het Schlagerfestival, en om de ticketverkoper Tele Ticket Service.

Live Nation
LIve Nation

> Ontstond in 2006 als spin-off van de toenmalige radiozendereigenaar Clear Channel.

> Fuseerde in 2010 met kaartjesverkoper Ticketmaster. Verzesvoudigde sindsdien op Wall Street en wordt op 13,6 miljard dollar gewaardeerd

> Grootste aanbieder van liveconcerten ter wereld: organiseerde in 2018 35.000 concerten van 4.500 artiesten voor 93 miljoen fans. Bij die artiesten zijn Justin Timberlake, Beyoncé en Bruno Mars.

> Is eigenaar van of heeft de exclusieve rechten op 237 concertzalen, inclusief The Fillmore (San Francisco), Hollywood Palladium en Ziggo Dome in Amsterdam. Organiseert festivals als Rock Werchter, Reading en Lollapolooza.

> Realiseerde in 2018 met 9.500 voltijdse werknemers en 29.000 interims 10,8 miljard omzet en 272 miljoen dollar bedrijfswinst.

Een overnameprijs is niet bekend, maar Sportpaleis-CEO’s Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke doen zonder twijfel een gouden zaak. Sinds ze in 1997 de uitbating van het complex aan de Antwerpse ring op zich namen, groeide het Sportpaleis, dat eigendom blijft van de provincie, van een uitgeleefde concertbunker uit tot een van de modernste en populairste entertainmentarena’s van Europa.

Dat was ook de bazen van de Belgische Live Nation-topman Herman Schueremans in Los Angeles niet ontgaan. De concertgigant werkt overal in de wereld volgens het principe van verticale concentratie. Daarbij worden alle aspecten van de waardeketen van livemuziek gecontroleerd: van concerten organiseren, het management van artiesten en de ticketverkoop tot het uitbaten van concertzalen.

Zomerfestivals

In België was Live Nation al eigenaar van Rock Werchter en zijn kleine broertjes op het festivalterrein in Vlaams-Brabant. Het bedrijf heeft ook een sterke hand in de programmatie van zomerfestivals als Dour, Pukkelpop of de Lokerse Feesten en is erg dominant als doorgeefluik van buitenlandse artiesten in het zalencircuit. Concertzalen zelf controleerde Live Nation nog niet in ons land. Met de overname vergroot CEO Herman Schueremans dus zijn greep op de Belgische concertsector. De markt van de onafhankelijke concertpromotoren was de afgelopen jaren al flink uitgedund.

Live Nation komt in de positie dat het zijn weinige overgebleven concurrenten uit het Sportpaleis, de Lotto Arena of Vorst Nationaal kan weren. De andere organisatoren kregen van het management van het Sportpaleis de mondelinge garantie dat ze als klant van de overgenomen zalen een gelijkwaardige behandeling krijgen als Live Nation.

Van Esbroeck en Vereecke zouden nog enkele jaren doorgaan en toezien dat alles in objectiviteit verloopt, zodat Live Nation als organisator bijvoorbeeld geen prijsvoordelen krijgt in de zalen die het controleert. Een eigenaardige situatie, vindt Pascal Vandevelde van Greenhouse Talent, de tweede promotor in de markt. ‘We zullen goed in de gaten houden of iedereen de spelregels respecteert.’

Als één bedrijf naast een ketting van festivals ook al concertzalen gaat controleren, riskeren artiesten buitenspel te worden gezet.
Pascal Vandevelde
Greenhouse Talent

Volgens Vandevelde kan de overname problematisch worden voor de diversiteit in het concertlandschap. ‘Het is niet gezond dat alle macht en concentratie naar één partij gaat. Als één bedrijf naast een ketting van festivals ook al concertzalen gaat controleren, riskeren artiesten buitenspel te worden gezet.’

De overname lijkt niet meteen gevolgen te hebben voor de AB in Brussel of andere gesubsidieerde muziekclubs, omdat die kleiner zijn en minder volgens een harde marktlogica werken.

Live Nation kan door de concertkalender van zijn zalen te sturen wel Paleis 12 op de Brusselse Heizel in het hart raken. CEO Denis Delforge is zich daarvan bewust, maar draait de redenering om. ‘Misschien plaatst Live Nation net meer concerten bij ons om niet de indruk te wekken dat het zijn versterkte marktpositie misbruikt?’, zegt hij.

In de hoofdrol

Herman Schueremans, CEO Live Nation België

Herman Schueremans bouwde de festivaltweeling Torhout-Werchter uit tot een wereldmerk. Hij verkocht zijn concertbedrijven in 2001 aan Live Nation (dat toen nog Clear Channel heette). Schueremans (65) heerst sindsdien als CEO van de Belgische afdeling van het beursgenoteerde bedrijf over onze concertindustrie.

Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke, CEO’s Sportpaleis-groep

Jan Van Esbroeck en Jan Vereecke organiseerden in 1985 de eerste editie van de Night of the Proms in het Antwerps Sportpaleis. In 1997 kregen ze de exploitatie van de grootste evenementenzaal van het land in handen. Ze breidden hun portefeuille uit met de Lotto Arena en zes andere arena’s, waarvan ze ook uitbater werden. Ze verkopen hun exploitatievennootschap nu aan Herman Schueremans.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud