Advertentie

Snoopy vindt onderdak bij de Teletubbies

Snoopy bestaat al sinds 1950. ©Photo12

Het Canadese DHX Media koopt een meerderheid in Peanuts Worldwide, dat de rechten bezit op de bekende Amerikaanse stripfiguren Snoopy en Charlie Brown. DHX heeft onder meer al de Teletubbies in portefeuille.

De Amerikaanse merkenuitbater Iconix Brand  werkte al een tijdje aan de verkoop van een meerderheidsbelang in Peanuts Worldwide. Dat belang (80%) wordt nu verkocht aan DHX Media. De familie van Charles Schulz, de bedenker van Snoopy, behoudt de resterende 20 procent.

Iconix legde in 2010 de hand op een belang van 80 procent in Peanuts Worldwide door een deal van 175 miljoen dollar te sluiten met het Amerikaanse mediabedrijf E.W. Scripps Co. De resterende 20 procent was al in handen van de familie Schulz.

Het personage Strawberry Shortcake.

DHX  koopt in één klap ook de rechten op het personage Strawberry Shortcake (zie illustratie hieronder). De Canadese groep, die onder meer de rechten bezit op de Teletubbies en Inspecteur Gadget, legt in totaal 345 miljoen dollar (317 miljoen euro) op tafel.

De beslissing om de Snoopy-rechtenhouder te verkopen kwam er drie maanden na de beslissing van MetLife om de Peanuts-personages, die de Amerikaanse verzekeraar meer dan 30 jaar als mascottes gebruikte, te laten vallen. Dat was een klap voor het met schulden beladen Iconix. Er zijn wel nog commerciële deals met reuzen als Nestlé, Hallmark en Zara.

Snoopy en Charlie Brown figureren al sinds 1950 in de Peanuts-strips en doken later ook op in films en tv-specials. De figuurtjes werden bedacht door de in 2000 overleden Amerikaanse tekenaar Charles Schulz. Ze verschijnen onder licentie in ruim honderd landen en behoren mede daardoor tot de bekendste stripfiguren ter wereld. Vooral in Japan zijn ze erg populair.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud