Spotify ziet groei vertragen

©ANP XTRA

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify, die volgende dinsdag zijn eerste beursnotering krijgt, verwacht zijn omzet dit jaar met 20 à 30 procent te zien toenemen. Vorig jaar bedroeg die groei nog 39 procent.

Spotify denkt het jaar te kunnen afsluiten met een omzet tussen 4,9 en 5,3 miljard euro. Aan de onderkant van die vork zou de groei amper 20 procent bedragen, de helft van vorig jaar.

Die terugval heeft volgens het bedrijf vooral te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Het rapporteert in euro, maar een groot deel van de inkomsten wordt gerealiseerd in andere munten zoals de dollar, die de voorbije maanden stevig terrein verloor tegenover de Europese munt. De valutaeffecten zouden dit jaar een hap uit de omzet nemen van 260 à 300 miljoen euro.

Verlies

Het operationele resultaat zou dit jaar uitkomen op een verlies van minstens 230 en maximaal 330 miljoen euro. Daarvan is 35 à 40 miljoen euro een eenmalige kostenpost voor de beursintroductie.

Spotify maakte de vooruitzichten vandaag bekend in een persbericht. De Zweedse groep denkt het jaar te kunnen eindigen met 198 à 208 miljoen actieve gebruikers, een toename met 26 à 32 procent tegenover 2017. 

Het persbericht geeft ook verwachtingen weer voor het eerste kwartaal, dat over enkele dagen afloopt. Daaruit blijkt dat Spotify momenteel zo'n 170 miljoen actieve gebruikers telt, zowat 30 procent meer dan een jaar geleden.

Nog maar een minderheid van 73 à 76 miljoen (ruim 40 procent) van die gebruikers heeft een abonnement, de rest luistert gratis met reclame. Positief voor de beleggers is wel dat de groep betalende gebruikers sneller groeit – tegen eind dit jaar mikt Spotify op een toename met 30 à 36 procent tot 92 à 96 miljoen.

Adblockers

Een gebruiker wordt door Spotify als ‘actief’ beschouwd als hij in een periode van een maand minstens één keer naar Spotify heeft geluisterd, en als hij het bedrijf ook financieel iets oplevert in de vorm van abonnementsgeld of reclamegeld. Dat laatste is geen onbelangrijk detail, want vorige week moest Spotify nog opbiechten dat het 2 miljoen gebruikers heeft die de advertenties op het platform wegfilteren met adblockers.

Dergelijke details over de interne keuken van de muziekreus sijpelen langzaam naar buiten, nu hij door zijn beursintroductie meer transparantie moet bieden aan de beleggers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content