Stickermaker Panini overweegt verkoop

Panini is wereldwijd in 150 landen actief en telt meer dan 1.200 medewerkers. ©BELGA

Verschillende partijen azen op een overname van de Italiaanse maker van voetbalplaatjes Panini. Het iconische merk maakte de jongste decennia naar analogie met het internationale voetbal een steile groei door.

Panini - officieel de Panini Group - is uitgegroeid tot wat het zelf noemt de 'wereldleider in verzamelstickers en ruilkaarten'. Het logo - een spectaculaire omhaal uit 1950 van Juventus-speler Carlo Parola - draagt bij tot het nostalgische aplomb van de Panini-plaatjes. Panini is wereldwijd in 150 landen actief en telt meer dan 1.200 medewerkers. De hoofdzetel ligt sinds de oprichting in Modena.

In die Noord-Italiaanse stad runden Giuseppe en Benito Panini sinds 1955 een krantenverdeelcentrum. Zes jaar later kwamen ze op het idee om kleefbare plaatjes van voetballers te verkopen. Het eerste album - de Calciatori Panini, volledig gewijd aan de Italiaanse Serie A - werd in 1961 boven de doopvont gehouden. Toen twee jaar later ook Franco en Umberto zich bij het bedrijf vervoegden, transformeerden ze de krantenwinkel in Modena al snel tot een stomend stickerimperium.

Pelé

De hoge vlucht kwam er in 1970, toen Panini van de wereldvoetbalbond FIFA de licentierechten verkreeg om een album te vervaardigen voor het wereldkampioenschap voetbal in Mexico. Wereldwijd wisselen verzamelaars sindsdien frenetiek plaatjes uit. Een door de Braziliaanse superster Pelé gesigneerd album voor het WK in 1970 leverde een recordbedrag op van 12.038 euro.

Die voetbaltornooien zijn voor Panini de belangrijkste cashkoe. In WK-jaren schiet de omzet traditioneel steil omhoog. 2018 was een recordjaar. Dankzij het WK in Rusland rondde de Panini-groep toen de kaap van 1 miljard euro inkomsten, zowat het dubbele van het jaar voordien.

In 2014, toen de Rode Duivels zich voor het eerst in twaalf jaar nog eens plaatsten voor een groot tornooi, was er ook in ons land een enorme Panini-hype. Bijna een miljoen albums en ruim 100 miljoen stickers gingen toen over de toonbank.

Maxwell

In de loop van de jaren verbreedde de stickerfabrikant zijn horizon naar andere sporttakken. In 2009 nam Panini het Amerikaanse ruilkaartenbedrijf Donruss over en zag Panini America het levenslicht. In de VS sloot Panini licentieovereenkomsten af met de NBA (basketbal), de NFL (American football) en de NHL (ijshockey).

Intussen staat Panini al lang niet meer onder controle van de gelijknamige familie. In 2013 overleed met Umberto de laatste van de vier broers. In 1988 legde de excentrieke mediamagnaat Robert Maxwell - de vader van Jeffrey Epsteins chaperonne Ghislaine - beslag op de Panini Group. Na tal van omzwervingen is Panini sinds 1999 in handen van het management en het Italiaanse conglomeraat Fineldo.

Birkenstock

Het persagentschap Bloomberg citeert bronnen dicht bij Panini die weet hebben van een mogelijke verkoop. De uitgever zou gesprekken voeren met verschillende investeringsfondsen. De onderhandelingen zouden nog in een verkennende fase zitten. Panini weigerde alle commentaar.

Bloomberg wijst erop dat merknamen met een rijke geschiedenis - die vaak ook familiebedrijven zijn - een almaar aanlokkelijker prooi vormen voor investeerders. Vooral het historische cachet spreekt aan.

Zo deden in januari al geruchten de ronde over een mogelijke verkoop van de Birkenstock-sandalen. De Duitse familie achter het merk zou gesprekken voeren met de investeringsreus CVC over een overname van zowat 4 miljard euro. In 2017 kocht CVC ook al de iconische Zwitserse Breitling-horloges voor zo'n 800 miljoen euro.

Panini Group

> Opgericht in 1961

> Eigenaars: Fineldo en Panini-management

> Omzet (2018): 1 miljard euro

> Werknemers: 1.200

> Actief in ruim 150 landen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud