analyse

Streamingvijanden bundelen krachten tegen Netflix

Promobeeld van de HBO-reeks 'Succession'.

De telecomreus AT&T splitst het mediaconglomeraat WarnerMedia af en sluit een deal met concurrent Discovery. De nieuwe streamingdienst die daaruit ontstaat, moet Netflix naar de kroon steken.

80 miljard dollar. Zoveel betaalde AT&T in 2018 voor WarnerMedia. De Amerikaanse telecomspeler dacht een rol van betekenis te spelen in de strijd tussen streamingdiensten. Met een film- en seriefabriek vol gerenommeerde afdelingen zoals Warner Bros. Pictures, New Line Cinema én HBO moest AT&T voldoende gewapend zijn om Netflix op zijn eigen terrein te verslaan.

CEO John Stankey was er bovendien heilig van overtuigd dat een korting op een streamingdienst zoals HBO Max, dat deel uitmaakt van het portfolio van WarnerMedia, de provider meer en trouwere klanten zou opleveren. Met andere woorden: convergentie als overlevingsstrategie. Aandeelhouders en telecomexperts waren altijd erg sceptisch over die visie.

De essentie

  • Telecomreaus AT&T vindt elegante manier om uit streamingoorlog te stappen.
  • Op die manier kan AT&T zich focussen op glasvezelverbindingen en 5G-technologie.
  • De fusie van WarnerMedia en Discovery creëert een bedrijf groter dan Netflix.

Die beslissing komt niet eens uit de lucht gevallen. Volgens The Wall Street Journal waren er twee jaar geleden al gesprekken om een joint venture op te richten. Toen wilden ze een gezamenlijke streamingdienst uitbouwen die 8 dollar per maand zou kosten. HBO-series, de kroonjuwelen in de wereld der series, maakten geen deel uit van de deal. Toen het huis van de muis zijn Disney+ voor 7 dollar aankondigde, blies AT&T de gesprekken op.

Niet tot aan de enkels

Zowel AT&T als Discovery deed de voorbije jaren zijn uiterste best om de streamingkeizer Netflix van de troon te stoten. Dat lukte nauwelijks. HBO Max, de streamingdienst van WarnerMedia met series zoals 'Succession' en 'Euphoria', telt ongeveer 20 miljoen abonnees. De streamingdienst Discovery+, waar vooral realityreeksen te zien zijn, komt in de buurt met 15 miljoen bingers.

Zowel AT&T als Discovery deed de voorbije jaren zijn uiterste best om streamingkeizer Netflix van de troon te stoten. Dat lukte nauwelijks.

Zelfs samen komen de twee, als het over streamingklanten gaat, nog niet aan de enkels van Netflix. Reed Hastings en de zijnen kunnen 208 miljoen betalende klanten aan het scherm kluisteren.

Met de fusie van WarnerMedia en Discovery ontstaat een bedrijf dat groter is dan Netflix. Het zou in 2020 een omzet van 41 miljard dollar (33 miljard euro) gedraaid hebben en 10 miljard dollar (8 miljard euro) winst gemaakt hebben. Ter vergelijking: Disney, de grootste mediagroep ter wereld, draaide een omzet van 65 miljard dollar. David Zaslav, nu de CEO van Discovery, zal het nieuwe bedrijf leiden.

De fusie is vooral een elegante manier voor AT&T om uit de wapenwedloop van streaminggiganten te stappen. Het heeft dezer dagen andere katten te geselen. Het kijkt niet alleen aan tegen een schuldenberg van 169 miljard dollar, het moet ook diep in de buidel tasten om relevant te blijven in de telecommarkt. Het betaalde 23,4 miljard dollar aan 5G-licenties.

Met de fusie van WarnerMedia en Discovery ontstaat een bedrijf dat groter is dan Netflix.

Met andere woorden: John Stankey, de CEO van AT&T, wil de focus van zijn bedrijf terugbrengen naar de kernactiviteiten van een telecomspeler: supersnelle verbinding via glasvezel en 5G-technologie. Eerder verkocht Stankey ook al een andere grote acquisitie van zijn voorganger: een belang van 30 procent in DirecTV.

De fusie zal niet meteen gevolgen hebben voor Belgische streamers. Streamz, het Vlaamse Netflix van DPG Media en Telenet, verlengde onlangs nog zijn licentie voor de begeerde HBO-producties.

Profiel AT&T

Omzet: 171 miljard dollar.
Verlies: 5,2 miljard dollar.
Werknemers: 230.000.
Merken: WarnerMedia met onder meer Warner Bros., New Line Cinema, HBO.

Profiel Discovery Inc.

Omzet: 10,6 miljard dollar (2020).
Nettowinst: 1,3 miljard dollar (2020).
Werknemers: 9.800.
Merken: Discovery Channel, Animal Planet, Food Network.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud