Studio 100 zet stap naar Chinese markt

Jett tijdens de Thanksgiving-parade in New York vorig jaar. Studio 100 hoopt het succes van het animatiefiguurtje met Chinese roots te herhalen. ©BELGAIMAGE

Vlaams entertainmentbedrijf stoomt drie formats klaar voor ’s werelds grootste markt

Studio 100, het media- en entertainmentbedrijf achter Samson & Gert, K3 en Megamindy, waagt een stap naar de Chinese markt. Het ontwikkelt drie formats die voet aan grond moeten krijgen in China, zegt CEO Hans Bourlon.

‘Het is onze ambitie om op zijn minst naar de Chinese markt te kijken’, aldus Bourlon. Op een verschijningsdatum of een concrete invulling van de producties laat hij zich niet vastpinnen. Studio 100 trok in maart naar Peking voor gesprekken met lokale coproducenten.

Sesamstraat

De Chinese ambities zijn een directe uitloper van de overname van het New Yorkse animatiebedrijf Little Airplane Productions vorig jaar. Aan het roer van die studio staat Josh Selig, die naam maakte als schrijver bij het iconische kinderprogramma ‘Sesamstraat’.

Het klopt dat de Chinese overheid haar fiat moet geven, maar ook in Europa zijn we erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien.
Hans Bourlon
CEO Studio 100

Selig heeft de broodnodige ervaring met de Chinese markt, die Studio 100 goed zal kunnen gebruiken. Zo pende hij de animatiereeks ‘Super Wings’, een verhaal over het vijfjarige vliegtuigje Jett, met menselijke trekjes, dat wereldwijd pakketjes levert aan kinderen. Die serie is te zien in China, maar ook in Duitsland en de Verenigde Staten.

‘‘Super Wings’ is een voorbeeld van een reeks met Chinese origine die toch de blik op de wereld heeft’, legt Bourlon uit. Voor de drie nieuwe producties heeft hij dezelfde benadering in gedachten. ‘Ze zijn in de eerste plaats gericht op de Chinese markt, maar moeten ook internationaal kunnen rondreizen.’

Riskant

Als de series aanslaan, is het dus mogelijk dat die ook hier te bekijken zijn. In Vlaanderen zijn Studio 100-producties te zien op Ketnet, vtmKzoom en Studio 100 TV. Studio 100 boekte vorig jaar een omzet van 176,2 miljoen euro.

©Mediafin

Via de Verenigde Staten de Chinese markt proberen te veroveren, in het gespannen economisch klimaat tussen beide landen klinkt dat als een erg riskante onderneming. ‘Media staat voorlopig niet op de lijst van getroffen sectoren. Maar als het tot een echte handelsoorlog komt, kan dit verhaal stranden’, zegt Bourlon.

De stap naar de Chinese markt gaat daarom niet gepaard met een zware investering of een fysieke aanwezigheid, onderstreept Bourlon. Voor Studio 100 gaat het om cocreatie: samenwerken met lokale producenten via tijdelijke brugfinancieringen.

Censuur

Een kinderserie produceren voor de Chinese markt heeft ook zijn eigen wetmatigheden. De drie formats die Studio 100 via Little Airplane Productions voor China ontwikkelt moeten sowieso de Chinese censuur overleven.

Die is niet mals, bleek woensdag nog eens toen bekend raakte dat video’s van het tekenfilmfiguurtje ‘Peppa Pig’ niet meer te bekijken zijn via Douyin, het videoplatform van het technologiebedrijf Beijing Bytedance. Meer dan 30.000 video’s werden verwijderd. Het figuurtje zou door zijn Chinese bijnaam ‘shehuiren’, die aanleunt bij de term voor ‘gangster’, geassocieerd worden met tattoos en gangsterrap. Chinese media speculeren dat die associatie Peppa Pig de das om deed.

Eerder vielen de Chinese autoriteiten ook al over de animatiefilmfiguur Winnie de Poeh. De bolle wangen van het beertje zouden te veel vergeleken worden met die van ’s lands president, Xi Jinping. In de aanloop naar het vijfjaarlijks nationaal congres vorig jaar was dat een gevoelige vergelijking.

Maya De Bij

Het verklaart waarom Studio 100 nieuwe formats ontwikkelt voor zijn Chinese verkenningstocht. Het wil zijn bestaande catalogus, met populaire figuurtjes als Maya De Bij en Wickie de Viking, niet verbranden aan de Chinese censuur.

Het entertainment- en mediabedrijf neemt nog andere voorzorgen voor zijn Chinese avontuur. Bourlon trok in maart naar Peking voor uitgebreide gesprekken met lokale coproducenten. Die zijn beter op de hoogte van de gevoeligheden.

Studio 100 richt zijn vizier eerder op de videoplatformen van de grote technologiegiganten dan op staats- of commerciële zenders. ‘Die videoplatformen zijn nog relatief nieuw’, stelt Bourlon. ‘Er is nog niet al te veel regulering daar. Op andere kanalen, zoals op de staatstelevisie CCTV, is de speelruimte al beperkter.’

Chinese censor

Al toont de heisa rond Peppa Pig dat de Chinese censor ook daar een rol wil spelen. ‘Het klopt dat de Chinese overheid haar fiat moet geven’, aldus Bourlon. Maar hij relativeert die ‘betutteling’. ‘Ook in Europa zijn we erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien.’

De Chinese online videomarkt is met 579 miljoen gebruikers aanzienlijk. Drie spelers verdelen er grosso modo de koek: Youku (het streamingplatform van het Chinese techconcern Alibaba), Tencent en iQIYI. Die bieden naast films en series voor volwassenen ook heel wat content voor kinderen aan.

Grote spelers staan te trappelen om met die videoplatformen in zee te gaan. Zo sloot Disney al een deal met Youku om een deel van zij catalogus tot bij Chinese kijkers te krijgen. Het ging om series, maar ook om films zoals ‘Frozen’, ‘Mulan’ en ‘Belle en het Beest’.

Studio 100 evenaart record van 'musicaljaar' 2014

Voor Studio 100 was 2017 een uitstekend jaar. Het pretpark- en entertainmentbedrijf boekte vorig jaar een omzet (176,2 miljoen euro) die maar net onder die van 2014 (176,6 miljoen euro) lag. Dat jaar staat in Schelle gekend als een uitschieter dankzij het succes van de oorlogsmusical ‘14-18’.

‘Studio 100 groeide zowel organisch als via overnames’, duidt de financiële directeur Koen Peeters. Het nam vorig jaar het Duitse entertainmentbedrijf M4E en de New Yorkse animatiestudio Little Airplane Productions over. Via M4e kreeg Studio 100 toegang tot een catalogus met figuurtjes zoals Nijntje, Little Airplane Productions was de springplank naar de Verenigde Staten en China.

Voor Studio 100 blijven de pretparken de belangrijkste business. Die boekten vorig jaar 72,5 miljoen euro omzet, 41 procent van het totaal. Studio 100 wil daar nieuwe stappen zetten. Het plant de bouw van twee nieuwe waterparken in ons land, waaronder een in Landen. ‘De investeringen zijn voorzien, er zijn nog vergunningen nodig’, aldus Studio 100-topman Hans Bourlon. Ook in Duitsland kijkt Studio 100 naar overnamekansen.

Op 1 januari nam Proximus de exclusiviteit van Studio 100 TV over van Telenet. Over die verschuiving wil Bourlon niet teveel kwijt. ‘We hebben daar nog geen cijfers over.’ Dat Proximus nationaal opereert speelde volgens Bourlon een rol in de transfer. ‘Onze partners zijn nationaal actief, dat nationaal bereik is belangrijk.’

De opmars van Netflix, dat een uitgebreide catalogus kinderseries heeft, juicht Bourlon toe. ‘We werken in verschillende markten samen met Netflix. Zo zijn ‘Maya De Bij’ en ‘Wickie de Viking’ in de VS te zien op Netflix.’ Tot een samenwerking in Vlaanderen is het nog niet gekomen. ‘We staan er altijd voor open, maar we willen wel de intellectuele eigendom behouden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud