Twee nieuwe sportzenders in de steigers in België

©Photo News

Sportminnende Belgen hebben binnenkort weer wat meer mogelijkheden om hun tv op af te stemmen. Als alles goed gaat, beginnen binnenkort twee extra themazenders in ons land. Initiatiefnemer is Andrea Radrizzani, die ook aan de wieg stond van MP & Silva, het bedrijf dat onder andere de rechten van het Belgisch voetbal in portefeuille heeft.

‘Je houdt van sport in het algemeen en meer specifiek van voetbal, tennis en andere balsporten, stuur dan meteen je cv en maak deel uit van de opstart van een heel nieuw project.’ Die teasende zin staat in een online vacature die weinig aan de verbeelding overlaat. Daaruit valt af te leiden dat heel binnenkort twee nieuwe sportzenders een lancering in België plannen.

We zijn van plan twee betaalzenders te lanceren in België, zowel in het Nederlands als in het Frans. Een daarvan moet de ‘home of football’ worden.
Andrea Radrizzani
Grootaandeelhouder MP & Silva

De vacature gaat uit van Imagina EU, de Brusselse productiepoot van de Spaanse mediareuzen Mediapro en Mediaglobo. Maar de Spanjaarden zijn de productiekant van het plan, niet de initiatiefnemers van het project. Dat is de Italiaan Andrea Radrizzani, stichter en grootaandeelhouder van het sportrechtenbedrijf MP & Silva.

Het plan zit al al in een erg ver stadium. In mei werd immers een Belgische vennootschap opgericht onder de naam ‘Eleven Sports Network’. Oprichter van het bedrijf is de Britse onderneming The Channels Co, het bedrijf van Radrizzani. En de vacature spreekt van een lancering in juli, al moeten er naar verluidt eerst nog wat handtekeningen worden gezet.

Andrea Radrizzani

De Italiaan bevestigt de plannen aan De Tijd. ‘We zijn van plan twee betaalzenders te lanceren in België, zowel in het Nederlands als in het Frans’, aldus Radrizzani. ‘De eerste zal zich concentreren op voetbal, en moet echt ‘the home of football’ worden in jullie land. De andere zal ook andere sporten aan bod laten komen.’

Volgens onze informatie krijgen die zenders de namen ‘Eleven’ (voetbal) en ‘Eleven Sports’ (andere sporten) mee. Radrizzani is overigens ook bezig met een gelijkaardige uitrol van betaalzenders in Polen, Singapore en Maleisië.

sportrechten zijn big money

Wil de Italiaan Andrea Radrizzani met zijn sportzenders Eleven en Eleven Sports een omvangrijk publiek bereiken, dan kan hij niet voorbij de telecomoperatoren Proximus en Telenet, de belangrijkste aanbieders van digitale televisie in Vlaanderen.

Het beloven moeilijke onderhandelingen te worden want zowel Proximus als Telenet heeft zelf betalende sportzenders, waarop onder meer het Belgische eersteklassevoetbal en wedstrijden uit buitenlandse topcompetities te zien zijn. Proximus zegt te willen afwachten ‘wat de inhoud van de voorgestelde kanalen zal zijn en of die complementair is met ons bestaande aanbod’, zegt een woordvoerder.

Voor telecomoperatoren en betaalzenders zijn sportrechten een unieke manier om klanten te binden. Maandag nog kocht Eurosport de Europese rechten voor de Olympische Spelen tussen 2018-2024. De tv-operatoren Sky en BT betalen 6,9 miljard euro voor de rechten op de Britse Premier League voor 2016 tot 2019. De publieke omroepen zoals VRT verenigen zich in de EBU om rechten op de kop te tikken, wat alvast voor het EK 2016 succes oogstte. 

De grote vraag is nu wat die zenders zullen brengen in België. Radrizzani wil daarover nog niet in zijn kaarten laten kijken. ‘Er zijn al bepaalde knopen doorgehakt, maar er zijn ook nog rechten in onderhandeling. Ik wacht dus liever nog even af, tot ik alles bekend kan maken’, klinkt het. ‘Dat kan hopelijk al over enkele dagen.’

In België zitten de rechten voor enkele belangrijke Europese voetbalcompetities momenteel bij distributeurs Telenet, Proximus en Voo. Maar via MP & Silva heeft Radrizzani wel toegang tot een weelde aan sportrechten die de zendtijd kunnen vullen en eventueel de tijd kunnen overbruggen tot de Belgische contracten voor Europees topvoetbal aflopen. Radrizzani wil al kwijt dat het wel degelijk de bedoeling is de Europese topcompetities binnen te halen zodra die rechten vrijkomen.

Volgens onze informatie aast de nieuwe zender op de rechten voor Ligue 1 (Franse eerste klasse) en de Italiaanse Serie A.

Daarnaast heeft MP & Silva ook de rechten op onze eigen Belgische voetbalcompetitie. Die kocht het vorig jaar voor zes seizoenen, a rato van 70 miljoen euro per seizoen. Er heeft toen even een scenario op tafel gelegen waarbij MP & Silva samen met de Pro League een eigen zender uit de grond zouden stampen. Maar dat scenario werd begraven wegens tijdgebrek. Uiteindelijk kochten Telenet, Proximus en Voo voor drie seizoenen de rechten, op niet-exclusieve basis.

Daardoor heeft het momenteel weinig zin voor de nieuwe zenders om ook het Belgische voetbal te brengen. ‘Maar we hopen in de toekomst wel degelijk iets te doen met de Jupiler Pro League’, zegt Radrizzani.

Dat is niet slecht gezien van de Italiaan. MP & Silva vangt nu 60 miljoen euro per seizoen van Telenet, Proximus en Voo. Minder dan de 70 miljoen per seizoen die het zelf betaalde, dus. Als over twee seizoenen opnieuw onderhandeld moet worden over de Belgische rechten, zorgt Radrizzani nu zelf voor wat extra concurrentie die de prijs kan opdrijven. Leuk, als aandeelhouder van MP & Silva. En als Telenet, Proximus en Voo de kelk aan zich laten voorbijgaan, kan hij met Eleven Sports Network de rechten oprapen en zelf gaan exploiteren. De Italiaan wint dus in beide scenario’s. Om een succes te worden, moet Eleven Sports Network wel eerst nog op de platformen van de distributeurs geraken. Daarover lopen de onderhandelingen nog.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud