Twitter omarmt adverteerders

Twitter wil zich meer concentreren op zijn adverteerders. ©Bloomberg

De top van Twitter heeft voor het eerst wat gelost over een eerste aanpassing van het verdienmodel van het sociale netwerk. Het wil vooral adverteerders opvrijen.

CEO Dick Costolo kondigde bij de tegenvallende kwartaalcijfers al aan dat Twitter  eerst zijn advertentie-inkomsten zal moeten verhogen, voor het zich – eventueel – zou richten op de gebruiker. Donderdag verklapten de topman en verkoopsdirecteur Adam Bain de grote lijnen van het plan aan verschillende Amerikaanse nieuwsdiensten. Twitter zal zich vooral concentreren op een uitbreiding van de advertentiemogelijkheden en het hernieuwen van de Twitterfeed.

Advertentie-inkomsten

Maar liefst 78 procent van de Twitter-gebruikers bevinden zich buiten de VS. Toch haalt het bedrijf amper 34 procent van zijn jaarlijkse winst in overzeese gebieden. In het grootste deel van de wereld kunnen adverteerders niet eens hun tweets promoten. Ongelukkig, want die reclame-optie is Twitters grootste bron van inkomsten. Bain wil daar dringend verandering in brengen door zich te profileren in nieuwe, opkomende markten zoals Indonesië en Brazilië.

Twitter zal dat onder meer doen door samenwerkingen aan te gaan met populaire bedrijven. Zo zal het sociaal netwerk binnenkort een hashtag plaatsten op de verpakking van de kauwgomproducent Trident. Wordt het symbool getweet, dan krijgt de Braziliaanse consument een clipfragment van een bekende nationale artiest doorgestuurd én een link naar de site van Trident, waar de hele clip te bekijken valt. Een marketingtactiek die voor een winwinsituatie moet zorgen.

‘Promoted Tweets’ is nog zo'n nieuw initiatief gericht op bedrijven. Hiermee kan een bedrijf zijn promotie tweeten, maar komt de advertentie tevoorschijn op andere websites waar twitterfeeds worden getoond. Twitter maakt hiervoor gebruik van het onlangs overgenomen bedrijf MoPub. Het concept werd afgelopen februari voorgesteld op de Consumer Electronics Show in Las Vegas en zit momenteel nog in een testfase.

Update van de 'newsfeed'

Maar de belangrijkste evolutie zal plaatsvinden in de research-afdeling van het sociale medium. Twitter krijgt al langer kritiek voor de presentatie van tweets in de befaamde ‘newsfeed'. Die wordt nu nog vaak als te chaotisch ervaren.

Door het nieuwsoverzicht gebalder en overzichtelijker te maken wil het nieuwe adverteerders, maar ook gebruikers aanboren. De tweets zouden in de toekomst geordend worden volgens interesse, geografie, evenementen, en meer. Verwacht dus heel wat meer persoonlijk getinte advertentie-tweets in uw newsfeed.

Twitter probeert hiermee te reageren op de vraag of het nu wel degelijk munt kan slaan uit het gehanteerde verdienmodel. Het sociaal netwerk kwam onder vuur te liggen door de tegenvallende kwartaalcijfers. Zo bleef Twitter in de eerste maanden van 2015 steken op een omzet van 436 miljoen dollar, waar analisten gemiddeld op 456 miljoen dollar hadden gerekend. Ook het ledenaantal groeide veel trager dan verwacht, met 18 procent tot 302 miljoen gebruikers. Het sociale medium verlaagde ook de omzetverwachtingen voor het hele jaar naar 2,17 à 2,27 miljard dollar, terwijl er eerder nog sprake was van zo’n 2,3 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud