‘We gaan ons jaar niet redden met dit zomerplan’

©Photo News

De grote toeleveranciers van onze event- en festivalsector kijken vol verwachting uit naar het Overlegcomité. ‘Het is D-day, nog maar eens. Maar eigenlijk komt dit laat.’

Zes op de tien eventbedrijven in ons land vrezen dat hun sector nooit volledig zal herstellen van de coronacrisis. Dat blijkt een rondvraag van de Karel de Grote Hogeschool vorige maand. Zestien maanden crisis heeft grote delen van de omzet weggevreten, bij sommige spelers tot 80 procent.

De podiumbouwer Stageco strandde vorig jaar op 10 procent van zijn Belgische omzet van het boekjaar 2019. 2021 belooft beterschap, maar niet veel. ‘We gaan ons jaar niet redden met het zomerplan’, zegt operationeel directeur Tom Bilsen. Dat komt omdat Stageco voor 60 procent van zijn omzet afhankelijk is van tournees van internationale artiesten. Al die tours werden in januari gecanceld. ‘Alles is uitgesteld naar 2022 of zelfs 2023, wat ons dan voor het probleem kan stellen dat we handen tekort gaan hebben en tournees niet kunnen doen. Dat gaat ons waarschijnlijk klanten kosten.’

Met de circulerende publieksaantallen in het Vlaamse exitplan verwacht Bilsen niet dat hij deze zomer de grote podia al uit de magazijnen mag halen. De meeste grote organisatoren werken aan alternatieve scenario’s waarbij ze hun evenement over een langere periode in de zomervakantie spreiden, en dus kleinere podia nodig hebben.

Het zal voor de kleine organisatoren in augustus geen probleem zijn om een publiek te vinden, wel om hun affiche te vullen met interessante artiesten.
Tom Bilsen
Operationeel directeur podiumbouwer Stageco

Anders dan vorig jaar, toen maximaal 400 toeschouwers werden toegelaten, rekent Stageco verder podia te kunnen bouwen voor kleinere festivals, genre Maanrock in Mechelen. ‘Maar ook dat is afwachten. Het zal voor de kleine organisatoren geen probleem zijn een publiek te vinden, wel om hun affiche te vullen met interessante artiesten. Tegen het einde van de zomer zijn zowat alle Belgische artiesten overal gepasseerd. Er zullen ook nog weinig internationale artiesten touren. Die zijn niet klaar omdat ze lang hebben stilgelegen, of ze vinden het financieel niet interessant om de oversteek naar Europa te maken.’

Gemotiveerd personeel vinden kan een ander struikelblok zijn. ‘Onze vaste technici en podiumbouwers zijn de crisis zo gewoon dat ze hun leven ernaar hebben georganiseerd. Kunnen we hen makkelijk uit tijdelijke werkloosheid halen voor een opdrachtje van drie dagen? Veel van onze freelancers vonden dan weer werk in andere sectoren zoals de bouw.'

De overheid mag het zomerplan in geen geval als excuus gebruiken om de steunmaatregelen af te bouwen. Die blijven nodig tot het einde van het jaar.
Tom Van Hemelryck
Licht- en geluidsfirma PRG

Ook bij The Power Shop, energieleverancier aan grote festivals, weegt de stilstand op het personeel. CEO Jan De Meyer: ‘Er móét een concreet perspectief komen, we zitten al te lang op slot. Het is D-day, nog maar eens.' Maar eigenlijk komt dit zomerplan laat voor een sector die zo lang op voorhand moet plannen, zegt De Meyer. Hij ziet het 'Plan van de vrijheid' vooral als een voorzichtige eerste stap naar een definitieve heropstart in het najaar.

Hetzelfde valt te horen bij de licht- en geluidsfirma PRG, ook een klant van de grote festivals. Tom Van Hemelryck, CEO voor Centraal-Europa: ‘Dit is sowieso een gefaseerde heropening. De overheid mag het zomerplan in geen geval als excuus gebruiken om de steunmaatregelen af te bouwen. Die blijven nodig tot het einde van het jaar.’

Showtex, dat grote doeken levert voor eventorganisatoren, is hoopvol maar ook sceptisch. CEO Filip Van de Eede: ‘Men wil van alles toelaten, maar gekoppeld aan de vaccinatiegraad en het aantal hospitalisaties. Ik kan dat begrijpen, maar het neemt de onzekerheid niet weg voor ons. Investeren wij als toeleveranciers in een festival dat vervolgens wordt afgelast, dan ligt het risico bij ons.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud