WGO erkent gameverslaving als ziekte

Video games ©Bloomberg

Videogameverslaving wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) opgenomen in de lijst met ziektes.

In een nieuw overzicht van ziektes dat de WGO maandag verspreidde, is er plaats voor 'gaming disorder'. De WGO omschrijft de aandoening als 'het klinisch herkenbare en significante syndroom waarbij het gedragspatroon een zodanige intensiteit vertoont dat het persoonlijk, familiaal, sociaal, educatief en professioneel functioneren moeilijk maakt. 

Mensen die gamen moeten alert zijn voor de hoeveelheid tijd die ze spenderen aan videogames, vooral wanneer dat andere dagelijkse activiteiten in de weg staat.
Wereldgezondheidsorganisatie

'Studies suggereren dat gamingverslaving slechts een kleine groep mensen treft', zegt de WGO. 'Maar mensen die gamen moeten alert zijn voor de hoeveelheid tijd die ze spenderen aan videogames, vooral wanneer dat andere dagelijkse activiteiten in de weg staat en impact heeft op hun fysieke en psychologische gezondheid.'

Een studie uit 2009 toont aan dat bijna 9 procent van jonge spelers verslaafd is aan games. Experts denken dat het aantal nog is toegenomen, omdat de spelletjes mobieler en socialer zijn geworden.

De WGO waarschuwt ook dat excessief gamen aanleiding kan geven tot andere gezondheidsproblemen, zoals onvoldoende fysieke activiteit, ongezonde eetgewoonten, gezichts- of gehoorproblemen, spierklachten, slaaptekort, agressief gedrag en depressie.

Volstrekt verkeerd

De erkenning van gameverslaving als ziekte valt samen met een algemeen klimaat van weerstand tegen de dominantie van technologie in het dagelijks leven, waarbij overmatig gebruik van smartphones en sociale media steeds vaker als problematisch wordt gezien.

De Entertainment Software Association (ESA), de sectorvereniging van de game-industrie, is tegen de beslissing van de WGO. De organisatie noemt de classificatie 'volstrekt verkeerd' en wijst naar de 'educatieve, therapeutische en recreatieve waarde van games'.

Wereldwijd spelen ongeveer 2,6 miljard mensen videospelletjes. Er wordt verwacht dat de jaarlijkse omzet  de volgende drie jaar met 31 procent zal stijgen tot 180 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content