ASIT zoekt partner voor hooikoortsmiddel

De beurskoers van ASIT is sinds de beursgang in 2016 gedecimeerd. ©Mathieu Paternoster

De biotechgroep zoekt een commerciële partner, maar of er überhaupt een commercieel product komt hangt in 2019 af van de tweede zit van het middel.

De allergiespecialist ASIT Biotech  gaat op zoek naar een commerciële partner voor zijn experimenteel hooikoortsmiddel gp-ASIT in de Verenigde Staten. De Amerikaanse markt is dankzij de hoge prijzen voor geneesmiddelen veruit de meest lucratieve ter wereld, maar is ook de duurste om voet aan de grond te krijgen. Er is immers een leger aan verkopers nodig om het leger aan artsen, ziekteverzekeraars en andere spelers in de Amerikaanse gezondheidszorg te overhalen het product voor te schrijven en terug te betalen. 

-70%
Beleggersallergie
ASIT Biotech noteert 70 procent onder de koers waartegen de allergiespecialist in mei 2016 op de Brusselse beurs debuteerde

Let wel: op dit ogenblik is er nog geen commercieel product. In 2019 start ASIT de derde klinische testfase op 600 hooikoortspatiënten. Het gaat om een herkansing, want eerdere testresultaten  waren verre van overtuigend. De tweede zit kost bovendien flink geld in onderzoekskosten, waardoor ASIT eerder dit jaar de zo goed als lege kas moest aanvullen met een kapitaalronde. 

De herkansing was niet de enige tegenvaller voor ASIT sinds de beursgang in 2016. Een ander experimenteel middel van de groep, tegen huisstofmijt, bleek niet te werken. Het gevolg van die flop en de dure tweede zit van het graspollenmiddel is dat de beurskoers gezakt is tot 2,11 euro. Dat is minder dan een derde van de 7 euro waartegen ASIT in mei 2016 zijn beurscarrière aftrapte

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect