Antwerpse 'plastuit' in Amerikaanse handen

De Colli-Pee, de urinecollector van het Antwerpse Novosanis.

Novosanis, een biotechbedrijf dat urineopvangers produceert, is overgenomen door het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf OraSure Technologies.

Urinestalen worden steeds vaker gebruikt om seksueel overdraagbare ziekten en prostaat- of blaaskanker op te sporen. Een urinetest kan ook het uitstrijkje voor de detectie van baarmoederhalskanker vervangen. Voor zulke analyses is vooral de eerste 20 milliliter urine belangrijk, omdat die het 'vuilst' is en dus het belangrijkst voor een analyse.

Novosanis, in 2013 ontstaan als een spin-off van de Universiteit Antwerpen, bracht na jarenlang onderzoek een eenvoudig apparaat op de markt waarmee die eerste urinefractie gescheiden wordt opgevangen. De Colli-Pee is voorzien van een plastuit, zodat het kan dienen voor mannen én vrouwen. Het grote voordeel is dat het apparaatje ook thuis gebruikt kan worden.

Schaalvergroting

De gebruiksvriendelijke plasopvanger wekte de belangstelling van het Amerikaanse groep OraSure , dat Novosanis overneemt en de Colli-Pee toevoegt aan zijn portfolio van non-invasieve collectietoestelletjes. Het overnamebedrag, dat de Amerikanen deels koppelen aan toekomstige commerciële prestaties, werd niet bekendgemaakt.

20
Urine
Bij een urinestaal zijn de eerste 20 ml de belangrijkste, omdat die het 'vuilst' zijn.

Volgens de stichters van Novosanis, de wetenschapster Vanessa Vankerckhoven en de industrieel designer Koen Beyers (ex-Barco), zal de overname tot commerciële schaalvergroting leiden. 'De overname laat ons toe verder te groeien en ons Colli-Pee-toestel wereldwijd op de markt te brengen', zegt CEO Vankerckhoven.

Bij Novosanis, gevestigd in Wijnegem, werken veertien mensen. Ze moeten niet vrezen voor hun job. Integendeel, er zijn uitbreidingsplannen. De productiecapaciteit en de tewerkstelling zullen dankzij de deal erop vooruitgaan, zegt Vankerckhoven. 'Om verder te kunnen groeien, moesten we kiezen voor een investeringsronde of een overname. Het werd het tweede.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect