Vindevogel (ex-Omega Pharma) aast op Compeed-pleisters

Yvan Vindevogel stond samen met Marc Coucke aan de wieg van Omega Pharma. ©Thomas De Boever

De serieondernemer Yvan Vindevogel biedt mee op de bekende Compeed-blarenpleisters van Johnson & Johnson. De deal van enkele honderden miljoenen euro zou een kwantumsprong betekenen voor de West-Vlaming, die mee aan de wieg van Omega Pharma stond.

Het gaat de jongste tijd hard in de Belgische sector van de voorschriftvrije geneesmiddelen (over the counter of OTC in het vakjargon). Vorig jaar kocht het investeringsfonds Charterhouse Vemedia voor bijna 400 miljoen euro, Gilde nam onlangs de Gentse wrattenmiddelen en insectensprays van Oystershell over voor 80 à 100 miljoen. En Marc Coucke timmert aan een ‘mini-Omega Pharma’ rond het sportdrankmerk Etixx en Pharco, dat zich toelegt op producten met natuurlijke ingrediënten.

Maar Yvan Vindevogel - die betrokken was bij de Charterhouse-deal - kan binnenkort wel eens de grootste Belgische OTC-slag van het jaar slaan. De ondernemer, die samen met Coucke aan de wieg van Omega Pharma stond in 1987, biedt volgens onze informatie mee op Compeed, de afdeling van de farmareus Johnson & Johnson die bekend is van de pleisters die de pijn van blaren verlichten. Hij werkt voor de deal samen met een financiële partner. De details van hun bod zijn niet bekend. Vindevogel weigert commentaar te geven.

450 miljoen
Johnson & Johnson, de moeder van het Belgische Janssen Pharmaceutica, overweegt de verkoop van Compeed. De deal kan tot 500 miljoen dollar (450 miljoen euro) opbrengen.

Enkele weken geleden meldde het persagentschap Bloomberg dat Johnson & Johnson, de moeder van het Belgische Janssen Pharmaceutica, een verkoop van de afdeling overwoog en dat de deal tot 500 miljoen dollar (450 miljoen euro) kan opbrengen. Of alleen de Europese Compeed-tak of de volledige afdeling te koop staat, is onduidelijk. Johnson & Johnson gaf geen commentaar op het Bloomberg-bericht over Compeed, maar meldde onlangs wel dat het zijn strategische opties bekijkt (lees: een verkoop overweegt) voor zijn afdeling gespecialiseerd in diabetesbenodigdheden.

De verkoop van Compeed zou kaderen in een stroomlijning van de portefeuille van de Amerikaanse groep en cash opleveren die Johnson & Johnson kan gebruiken na de miljardenovername van Actelion, Europa’s grootste biotechbedrijf. De Amerikanen telden enkele maanden geleden niet minder dan 30 miljard dollar neer voor de Zwitserse onderneming.

Pleisters voor blaren

Compeed is het best verkopende blarenpleistermerk in Europa, maar omzet- of rendabiliteitscijfers van het bedrijf zijn nergens te vinden. Het is een onderdeel van de divisie Consumer Services bij Johnson & Johnson, die goed is voor een jaaromzet van 13,3 miljard dollar. Wondverzorging - het segment waar Compeed thuishoort - is daar het kleinste onderdeel van. Het is een niche waarin de farmareus weinig groei ziet. Johnson & Johnson liet vorig jaar al weten dat het prioritair wou focussen op twaalf megamerken zoals Le Petit Marseillais (zeep), Neutrogena (huidverzorging), Johnson’s (babyverzorging) en Band Aid (pleisters).

Compeed is bekend van de pleisters die de pijn van blaren verlichten. ©rv

In de consumentendivisie zitten ook nog merken als o.b. (vrouwenhygiëne), Imodium (darmstoornissen) en Daktarin (behandeling van huid- en schimmelinfecties). Die twee laatste producten werden ontwikkeld door de Belg Paul Janssen.

Kroon op het werk

Een overname van Compeed zou voor Vindevogel de kroon zijn op een dertigjarige carrière in de sector van de voorschriftvrije geneesmiddelen. Hij startte die in 1987 met Marc Coucke, toen ze na hun legerdienst als jongelui shampoo verkochten aan apothekers.

Midden jaren 90 ging Vindevogel zijn eigen weg en in 2002 begon hij zijn OTC-imperium te bouwen. De eerste bouwsteen werd Vemedia, de Nederlandse OTC-dochter van de Belgische chemiereus Solvay. Hij betaalde 10 miljoen euro voor het bedrijf.

De West-Vlaming reeg met Vemedia de overnames aaneen totdat het private-equityfonds IK aan de deur klopte. Het kocht Vemedia voor 108 miljoen euro in 2012. Vindevogel stapte mee in de nieuwe constructie. Samen zetten ze het overnameparcours verder tot vorig jaar. Toen kocht het investeringsfonds Charterhouse de Belgische OTC-groep en voegde haar samen met het Franse Cooper. Opnieuw investeerde Vindevogel mee.

Damier

Via zijn familiaal vehikel Damier investeert hij ook in andere bedrijven. Met de internetwinkels Flinndal en Bärbel Drexel - die hij onlangs kocht - wil hij een Europese onlinespeler uitbouwen in vitamines en voedingssupplementen. Voorts bezit Vindevogel het Kortrijkse viersterrenhotel Damier, lanceerde hij met succes het ginmerk Copperhead en is hij een van de ondernemers achter The Ark, dat straks een ‘Tomorrowland op zee’ organiseert.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content