'De omzet van UCB groeit al zeven jaar op rij'

UCB-topman Jean-Christophe Tellier. ©saskia vanderstichele

Oplopende onderzoekskosten wegen op korte termijn op de winst van de biofarmaciegroep, maar tegen 2025 voorspelt CEO Jean-Christophe Tellier dankzij de nieuwkomers een stevige winstgroei.

'We zetten in 2020 opnieuw een solide prestatie neer en boeken nu al voor het zevende jaar op rij omzetgroei', zegt Jean-Christophe Tellier, de Franse CEO van het Belgische biofarmabedrijf UCB over de jaarresultaten. Met een jaaromzet van 5,1 miljard euro - een stijging van 8 procent - scoorde UCB pal op de analistenconsensus.

Het dankt die groei voor een groot stuk aan twee krasse knarren. Enerzijds 'veteraan' Cimzia, het reumamiddel dat over 2019 vriend en vijand verraste en over 2020 1,8 miljard omzet (+5%) draaide, zoals op voorhand werd verwacht. Anderzijds verkeert ook een ander 'oudje', het epilepsiemiddel Vimpat, in blakende conditie. Dat haalde een omzet van 1,5 miljard euro (+10%).

Tegelijkertijd heeft het biofarmabedrijf, met hoofdzetel in Anderlecht, met een rist kandidaat-medicijnen ook flink wat ijzers in het vuur om het estafettestokje door te kunnen geven. 'We hebben vier behandelingen in de derde en laatste fase van klinische ontwikkeling', zegt Tellier. 'Daar zijn hoge kosten aan verbonden, maar ze zijn van groot strategisch belang voor onze portefeuille.'

Een vlotte estafette is cruciaal omdat de patenten op de blockbusterveteranen Vimpat en Cimzia tussen 2022 en 2024 verstrijken en er dus opvolgers moeten klaarstaan om een bruuske val in inkomsten (een 'patent cliff') te vermijden.

UCB verwacht dit jaar veel van 'bime', voluit bimekizumab, een kandidaat-behandeling voor psoriasis, waarvan de goedkeuring voor de Amerikaanse en de Europese markt later op het jaar zou volgen. 'Het is nog te vroeg om daar een precieze tijdslijn op te plakken', zegt Tellier.

'Maar ondanks de pandemie hebben we vorig jaar alleszins tijdig onze klinische studies kunnen afronden en ook volgens schema onze goedkeuringsdossiers kunnen indienen. Dit jaar moet bimekizumab een belangrijk middel worden.'

Analisten plaatsen wel de kanttekening dat UCB in die psoriasis-markt weinig ervaring heeft en zijn aanwezigheid moet opbouwen, terwijl het moet opboksen tegen marketingreuzen als Novartis (met Cosentyx) en AbbVie (met Skyrizi).

Eind dit jaar volgen ook nog cruciale fase-3-resultaten, de laatste klinische fase voor de commercialisering, van bimekizumab als kandidaat-behandeling voor psoriatische artritis (PsA) en AS (een ontsteking van de wervelkolom).

Het beurshuis Jefferies had al aangegeven dat het 'bime' beloftevoller acht voor die twee aandoeningen, omdat er minder concurrentie speelt. 'Om u een idee te geven: één op de drie psoriasis-patiënten ontwikkelt vroeg of laat ook psoriatische artritis', zegt topman Tellier over het potentieel van bimekizumab.

De goedgevulde UCB-pijplijn is strategisch van groot belang, maar jaagt tegelijkertijd de onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven de hoogte in. Die stegen in 2020 met 23 procent naar 1,6 miljard euro.

Zeker op korte termijn kost het vergevorderde klinisch onderzoek in grote patiëntengroepen naar beloftevolle middelen veel geld. Zo verwacht UCB eind dit jaar fase-3-resultaten voor zilucoplan als behandeling van de spierziekte myasthenia gravis (MG), een domein waar het Gentse Argenx een paar lengtes voorsprong heeft.

Volgend jaar worden laatstefaseresultaten verwacht van rozanolixizumab, eveneens voor de behandeling van MG, en voor de bloedstollingsziekte ITP. Tegelijkertijd vergt de lancering van het osteoporosemiddel Evenity op de Amerikaanse markt veel marketingbudget.

Omwille van al die lancerings- en ontwikkelingskosten stokte het afgelopen jaar de stevige groei van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda): +1 procent naar 1,4 miljard euro. Netto brokkelde de winst met 7 procent af naar 732 miljoen euro. Dat is iets beter dan de verwachte daling van 9 procent naar 722 miljoen euro.

2025

Voor dit jaar verwacht UCB een omzet van 5,45 à 5,65 miljard euro, met een iets lagere winstmarge rond 27 à 28 procent. Ter vergelijking: over 2020 kwam de ebitda-marge uit op 28,5 procent. 

Voor het eerst deelt het biofarmabedrijf ook zijn groei-ambitie voor 2025 mee: een omzet van minstens 6 miljard euro en een ebitda-marge van 30 à 35 procent. 'Uiteraard laat het wegvallen van de patenten op Vimpat, in 2022, en op Cimzia, in 2024, zich straks voelen in de omzet,' oordeelt Tellier.

'Maar het voordeel is dat we dat al lang weten en we ons daar op voorbereiden, door nieuwe producten te lanceren. We konden bijvoorbeeld het osteoporosemiddel Evenity in 2019 lanceren in Japan en de VS en vorig jaar in Europa. En de komende jaren zullen ook de nieuwe middelen uit onze pijplijn geleidelijk meer bijdragen aan de verkoop en de winst.'

UCB laat het dividend traditiegetrouw licht stijgen. De raad van bestuur stelt een brutodividend voor van 1,27 euro per aandeel, een stijging van 2 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud