Advertentie

Douchepleisters op weg naar San Francisco met Limburgse centen

De Bedalpatch. ©Bedal

Bedal, opgericht door een ex-kankerpatiënt met centen van LRM, heeft speciale ‘douchepleisters’ ontwikkeld en staat voor de doorbraak in de VS.

David De Munter, een van de oprichters van Bedal, werd in 2010 behandeld voor kanker en ondervond aan den lijve dat zelfstandig douchen een vrijwel onmogelijke opdracht is als je aan een katheder hangt. Het bracht hem op het idee een speciale pleister te ontwikkelen, de ‘Bedalpatch’ waarmee het infuus waterdicht afgeplakt wordt zonder tussenkomst van een verpleger.

De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft onlangs groen licht gegeven voor de verkoop in de VS, en een overeenkomst met een distributeur is getekend. ‘Een belangrijke stap voor ons bedrijf’, zegt medeoprichter Alexander Van Damme.

Bedal krijgt bovendien de kans om zichzelf later dit jaar in de kijker te zetten in San Francisco, het mekka van de technologische industrie. Bedal werd uitgekozen om ons land als start-up te vertegenwoordigen in de finale van Aging2.0, een Amerikaans initiatief om technologie voor ouderenzorg te ondersteunen.

De Bedalpatch werd ontwikkeld in samenwerking met het UZ Leuven, met innovatiesubsidies van de Vlaamse regering. ‘Maar toch slagen we er niet in hier voet aan de grond te krijgen. De beslissingsprocedure bij ziekenhuizen voor de aankoop van materiaal duurt in België ontzettend lang’, zegt De Munter gefrustreerd.

Het bedrijf brengt intussen een tweede product in stelling. De Drainpatch, een pleister om katheders te bevestigen om bijvoorbeeld vocht uit nieren of andere lichaamsdelen te verwijderen. ‘Multinationals tonen interesse. Namen kan ik niet geven, maar het zijn bedrijven die tot de verbeelding spreken’, aldus Van Damme. Om een idee te geven van het marktpotentieel, verwijst hij naar een sectorspeler die enkele jaren geleden voor ruim 160 miljoen dollar werd verkocht.

Bedal spendeerde sinds de oprichting al ongeveer 1 miljoen euro, waarvan een deel afkomstig van het Limburgse investeringsfonds LRM. Om een nieuwe productielijn voor zijn tweede product op te zetten, vermoedelijk opnieuw in Centraal- of Oost-Europa, zal het bedrijf extra centen kunnen gebruiken. ‘We beginnen daar nu aan en gaan daarom al op de koffie bij potentiële investeerders’, klinkt het.

Inspirerende verhalen over start-ups op www.tijd.be/startups

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud