Fagron laat bijna-doodervaring achter zich

Het hoofdkantoor van Fagron. ©Fagron

Uitgerekend in het land dat de medische specialist in 2016 bijna de das omdeed realiseert nieuwe CEO Rafael Padilla zijn eerste grote deal.

Fagron   heeft tijdens het paasweekend niet stilgezeten: de toeleverancier van de medische sector betaalt 47,5 miljoen dollar (38,6 miljoen euro) cash voor Humco, een ontwikkelaar van merkproducten voor 45.000 Amerikaanse apotheken. Later kan daar nog een 22,5 miljoen dollar bijkomen als winstdeelname ('earn-out'). 

Maximaal 70 miljoen dollar dus. Een vrij stevige deal en de eerste grote overname van Fagron sinds de bijna-doodervaring begin 2016, toen uitgerekend enkele desastreuze Amerikaanse deals de groep aan de rand van de afgrond brachten. Een kapitaalronde van meer dan 200 miljoen onder leiding van ondernemer Filip Balcaen en private-equitygroep Waterland bracht in het voorjaar van 2016 redding. 

In de zomer van 2017 was er al een eerste kleine deal sinds de doorstart, maar nu volgt de eerste grote deal van nieuwe CEO Rafael Padilla.

Doelwit is Humco, in 1872 opericht als Hutchison Medicine Company. Het Texaanse bedrijf tekende voor een jaaromzet van 32 miljoen dollar en haalt een vergelijkbare winstmarge als Fagron Noord-Amerika in 2017.

Pro memorie: de Amerikaanse dochter van Fagron haalde vorig jaar 11,5 miljoen brutobedrijfswinst (ebitda) op 77,8 miljoen euro omzet, een marge van 14,7 procent. Passen we die marge toe op Humco komen we aan een brutobedrijfswinst van 4,7 miljoen dollar en betaalt Fagron bijgevolg in eerste instantie tien keer de ebitda

Humco ontwikkelt vooral crèmes, siropen en mengsels. 'Humco is in klanten en producten sterk complementair met Fagron', verzekerde Padilla op een telefonische conferentie. Hij verzekert ook dat de schulden van de groep onder 3 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) blijven en Fagron voldoende cashflow genereert om de schulden te blijven afnemen. 

Stevig prijskaartje

20%
De marge van Humco
Fagron denkt de winstmarge van Humco te kunnen opkrikken tot 20 procent, van 15 procent nu

Bij analisten rezen er op de teleconferentie vragen over het stevige prijskaartje van Humco, waarvoor Fagron initieel dus tien keer de brutobedrijfswinst betaalt. Financieel directeur Karin de Jong vindt die prijs gerechtvaardigd, gelet op de stevige staat van dienst van het bedrijf en het potentieel om via het verkoopsnetwerk van Fagron een hefboom te zetten op de producten van Humco. Ze denkt dat de winstmarge van Humco de komende jaren naar 20 procent kan stijgen, van 15 procent nu. 

'Onze schulden blijven onder 3 keer de ebitda (brutobedrijfswinst, red.) en we blijven op koers voor snelle schuldenafbouw', onderstreept CEO Rafael Padilla. Hij voegt eraan toe dat Fagron, ondanks de focust op de integratie van Humco, op zoek blijft naar overnames, zowel in Europa, Noord-Amerika als in Zuid-Amerika.

De Amerikaanse deal kan misschien verbazen, gelet op de voorgeschiedenis. Maar ondanks dat verleden ligt ook de toekomst van Fagron in de Verenigde Staten, nog altijd veruit de belangrijkste farmamarkt wereldwijd.

Vooral dan de enorme Fagron-fabriek voor steriele bereidingen, zaken die steeds meer ziekenhuisapotheken uitbesteden, in de stad Wichita. Die moet de komende jaren voor een belangrijke cashflow zorgen. Mogelijk kan de deal met Humco een extra hefboom zetten op die fabriek in Wichita.


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud