Genetische knip- en plakmethode kan DNA beschadigen

©BELGAIMAGE

Genetische manipulatie met de veelbesproken CRISPR/Cas9 technologie kan onverwachte en risicovolle schade aan het DNA veroorzaken. Dat staat in een studie die gepubliceerd werd in ‘Nature Biotechnology’.

CRISPR/Cas9 is een alom bejubelde nieuwe technologie om een genetische sequentie snel en accuraat te herschrijven. De techniek werkt als een soort moleculaire schaar, die een specifieke DNA-sequentie kan vinden in een cel, om die te verwijderen en eventueel te vervangen door ander genetisch materiaal.

Maar volgens nieuw onderzoek is de technologie niet zonder risico’s. Ze kan leiden tot onvoorziene mutaties in bepaalde cellen. Die nieuwe inzichten kunnen gevolgen hebben voor gentherapieën die op basis van CRISPR/Cas9 ontwikkeld worden. Vorige maand wees een andere studie al uit dat het gebruik van de technologie het risico op de ontwikkeling van kankertumoren in sommige cellen kan verhogen.

Volgens co-auteur Allan Bradley, professor aan het Britse Wellcome Sanger Instituut, werden de neveneffecten van ingrepen in het DNA tot nu toe ‘aanzienlijk onderschat’. Hij roept op tot grote omzichtigheid bij de toepassing van Crispr/Cas9 in therapieën voor menselijke patiënten.

De aandelen van verschillende bedrijven die met de technologie bezig zijn, krijgen rake klappen in reactie op de studie. Dat is onder meer het geval voor CRISPR Therapeutics,    Editas Medicine,  Sangamo Therapeutics,  en Intellia Therapeutics.  Dat laatste bedrijf stuurde een persbericht uit waarin het zegt dat het ‘geen significante impact’ verwacht op ontwikkeling van nieuwe therapieën.

Partner content