Gloriemoment verandert in beursdrama voor Mithra

François Fornieri, de topman van Mithra. ©Roger Dohmen

Mithra is de voorbije twee dagen bijna 150 miljoen euro beurswaarde verloren, ondanks een grote 'uitzonderlijke' deal. Het enthousiasme van CEO François Fornieri staat in schril contrast met de twijfel bij de beleggers.

Mithra  sloot dinsdag een deal met het Australische farmabedrijf Mayne Pharma om zijn anticonceptiepil in de Verenigde Staten op de markt te brengen. Topman François Fornieri sprak toen over een 'uitzonderlijke deal' die zijn 'stoutste dromen overtrof'

Wat een moment de gloire moest worden, draaide voor Fornieri uit op een teleurstelling. Beleggers stuurden het aandeel woensdag 12 procent lager nadat Mayne Pharma een eigen persbericht de wereld in had gestuurd. Ook donderdag zakte het aandeel wat dieper weg. Mithra probeerde de deal donderdag in een extra persbericht nog wat toe te lichten, maar de bijkomende informatie was niet van die aard om pessimistische investeerders en analisten op andere gedachten te brengen. 

Opmerkelijk is dat de reacties van de beurshuizen ver uiteen lopen. KBC Securities en Kempen knipten deze week in hun koersdoel, terwijl Kepler en Degroof Petercam hun koopadvies behielden en het koersdoel zelfs optrokken (tot 37 euro).

Verwarring

Mithra veroorzaakte bij zijn communicatie zelf de nodige verwarring door te stellen dat de brutoverkoop van Estelle tijdens de samenwerking - een periode van 20 jaar - 'in het slechtst denkbare scenario' zou oplopen tot 4,5 miljard euro. Terwijl Mithra dat meedeelde, meldde Mayne dat de verkoop op de piek van de verkoopcyclus 'meer dan 200 miljoen dollar' per jaar zou bedragen. 

Mithra's partner Mayne Pharma kan bezwaarlijk een grote naam in de farmawereld genoemd worden.

De nettoverkoop is het bedrag dat Mayne in de boeken schrijft na kortingen en de vergoeding van de groothandelaars en na de afgifte van een deel van de koek aan de verzekeraars die de terugbetaling regelen. En het is op die nettoverkoop dat de royalty's - die naar Mithra vloeien - berekend worden.

Mithra verduidelijkte dat de nettoverkoop voor merkproducten in de anticonceptiemarkt zowat 65 procent van de brutoverkoop bedraagt, maar dat het bedrijf in zijn worstcasescenario rekening houdt met slechts 50 procent. Bovendien gaat het uit van een marktaandeel van 1,9 procent, opnieuw in het ergste geval.

Conservatief

Analiste Sandra Cauwenberghs van KBC Securities nam als gevolg van de deal en de commentaren van Mayne een meer conservatieve houding aan in aanloop naar de productlancering die gepland is voor 2021. Ze verlaagde haar inschatting van het marktaandeel voor Estelle van 4 naar 2,5 procent, en halveerde haar prognose voor de piekverkoop van 472 miljoen tot 226 miljoen euro. 

Het is niet ongebruikelijk dat het management van beursgenoteerde bedrijven analisten doelstellingen influistert, kwestie dat die de lat niet te hoog of te laag leggen.

De oorspronkelijke raming van bijna een half miljard is nergens terug te vinden in de officiële communicatie van Mithra, maar het is niet ongebruikelijk dat het management van beursgenoteerde bedrijven analisten doelstellingen influistert, kwestie dat die de lat niet te hoog of te laag leggen.

Nog bewijzen

De magere beursreactie op de deal is deels ook het gevolg van de keuze voor Mayne, dat bezwaarlijk een grote naam genoemd kan worden in de farmawereld. Het is - in beurswaarde uitgedrukt - zelfs kleiner dan Mithra. In de VS is het wel de op een na grootste speler in orale anticonceptiemiddelen, maar het heeft enkel generieke pillen op de markt. Mayne moet nog bewijzen dat het in een concurrentiële en zeer gefragmenteerde markt een merk kan lanceren en van Estelle een succes kan maken. 

Mithra verduidelijkt dat Mayne daarvoor de eerste vijf jaren 'enkele honderden miljoenen dollars' zal vrijmaken. Het zal een 70-tal verkopers en 8 productmanagers aanwerven om de lancering te sturen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud