Merck bekijkt verkoop consumententak

Het hoofdkantoor van Merck in Darmstadt in Duitsland. ©Bloomberg

Het farma- en chemieconcern Merck overweegt zijn divisie voor consumentengezondheid deels of geheel te verkopen.

Merck KGaA is een Duits concern, waarvan de naam niet te verwarren is met die van de Amerikaanse farmareus Merck. Ook al is het tweede bedrijf ontstaan uit het eerste, de twee hebben niets meer met elkaar te maken sinds de onteigening van het Amerikaanse Merck tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Het Duitse Merck omvat onder meer een consumentengezondheidsdivisie waarvan de producten kunnen worden verkocht zonder doktersvoorschrift. Het zijn bijvoorbeeld vitamines (Neurobion) en neussprays (Nasivin). Een ander bekend middel is het zwangerschapsproduct Femibion.

De jaaromzet van de divisie, die 3.800 mensen in dienst heeft, bedraagt ongeveer 860 miljoen euro. Dat is goed voor amper 6 procent van de groepsinkomsten.

Het is al langer duidelijk dat de afdeling te klein is om op te kunnen tornen tegen de grotere spelers. Maar Merck kan niet de nodige middelen vrijmaken om voldoende schaalgrootte te bereiken. 'We verwachten groeiende interne beperkingen om de activiteiten te financieren zodat we de vereiste omvang bereiken', zegt Belén Garijo, de CEO van de divisie Healthcare van Merck, in een persbericht. 

Merck heeft zijn middelen nodig voor verder onderzoek naar zijn kankermedicijn Bavencio en voor de afdeling die vloeibare kristallen maakt voor elektronicaschermen, waar er veel concurrentie is van de Chinezen. 

Het is dan ook geen verrassing dat het concern dinsdag liet weten dat de 'strategische opties' voor de afdeling consumentengezondheid worden bekeken. 'Met inbegrip van een mogelijke volledige of gedeeltelijke verkoop zowel als strategische partnerschappen', aldus de groep. Er werd al langer gespeculeerd dat Merck afstand zou kunnen doen van het bedrijfsonderdeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud