UCB: 'Kruispunt is in zicht'

CEO Roch Doliveux - foto: Virginie Lefour ©BELGA

Het oud stermiddel Keppra mag dan trager dan verwacht last krijgen van de generische concurrentie, toch zullen de nieuwe geneesmiddelen de oude blockbuster nog dit jaar inhalen in verkoopcijfers. 'Dit is het jaar dat we het kruispunt nemen', zegt Roch Doliveux, CEO van de biofarmagroep UCB.

De omzet over de eerste zes maanden steeg met 2 procent tot 1,71 miljard euro, een eind boven de analistenconsensus van 1,6 miljard. De verkoop van het anti-epilepsiemiddel Keppra, waarvan het patent al een tijd is vervallen, deed het beter dan verhoopt. Met 445 miljoen euro (-12%) blijft het het best verkopende geneesmiddel van de groep. De scherpe daling in de VS en vooral Europa werd deels gecompenseerd door een stijgende omzet in de 'rest van de wereld', met op kop Japan.

Keppra mag het dan nog beter dan verwacht doen, de omzet zal onvermijdelijk verder afkalven. En dus moet UCB rekenen op de 'heilige drievuldigheid' aan producten, die de langetermijntoekomst veilig moeten stellen. Cimzia, Vimpat en Neupro (CVN) nemen momenteel hun aanloop om UCB het komende decennium te dragen. En die aanloop verloopt goed.

Drietand

Cimzia, een middel voor de behandeling van de ziekte van Crohn en reumatische artritis, leverde 209 miljoen op, een stijging met 46 procent. Analisten hadden slechts op 199 miljoen gerekend. Vimpat, geschikt voor de bestrijding van epilepsie, ging zelfs 54 procent hoger tot 150 miljoen. Neupro (rustelozebenensyndroom) ten slotte steeg met 20 procent to 54 miljoen. Zowel Vimpat als Neupro deed daarmee min of meer wat de markt verwachtte.

De gecombineerde verkoop van de drietand zit daarmee nog maar net onder de verkoopcijfers van Keppra. 'Maar 2012 is wel degelijk het jaar waarin het kruispunt wordt genomen', aldus CEO Doliveux. 'Dit jaar verkopen we meer van CVN dan van Keppra.'

Investeringen

De inkomsten evolueerden dan wel gunstig, de recurrente bedrijfskasstroom (REBITDA) kreeg een tik van 22 procent en bleef steken op 347 miljoen euro. Dat is 32 miljoen minder dan waarop de markt gerekend had, maar wel grotendeels in lijn met wat UCB zelf voorspeld had. Het uitgezuiverde operationeel resultaat (REBIT) kwam uit op 227 miljoen of 29 procent minder dan een jaar eerder. Ook dat ligt onder de 256 miljoen die analisten hadden berekend.

De belangrijkste verklaring voor de lager dan verwachte winstcijfers is te zoeken bij de kosten verbonden aan onderzoek en ontwikkeling (+34%). 'De investeringen zorgen ervoor dat we ook na 2020 een bloeiende toekomst hebben', legt Doliveux uit. 'We werken hard aan onze pijplijn.'

Outlook

Maar ook op korte termijn zullen de investeringen al vruchten afwerpen, met dank aan de verhoogde inspanningen in marketing en distributie (+9%). 'Ik ben blij te kunnen melden dat we enkele dagen geleden Neupro hebben gelanceerd in de Verenigde Staten', aldus Doliveux. Daar gaan dus kosten mee gepaard. Maar de verkoop moet daar onmiddellijk wel bij varen.

Voor de nabije toekomst is UCB daardoor zelfs erg optimistisch. Voor het volledige boekjaar mikt het management nu op een omzet van 3,2 miljard euro, terwijl het bij de publicatie van de eerstekwartaalcijfers nog met 'ongeveer 3,1 miljard euro' rekening had gehouden. Voor de REBITDA houdt UCB het ongewijzigd op 630 tot 660 miljoen. De winst per aandeel zou 1,70 euro bedragen, helemaal bovenaan de eerder vooruitgeschoven vork van 1,6 à 1,7 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud