Advertentie

UCB zet jaar sterk in

Een werknemer van UCB in Eigenbrakel. ©Kristof Vadino

De Belgische farmagroep zag zijn topproducten in de eerste drie maanden van het jaar met een vijfde groeien.

De omzet van UCB steeg in het eerste kwartaal met 15 procent tot 1,12 miljard euro. Dat is 89 miljoen euro meer dan waar de analisten op rekenden.

De farmareus dankt die prestatie aan het succes van zijn vijf topproducten. Zij lieten een groei optekenen van meer dan 20 procent en klokten samen af op 853 miljoen euro. Vooral de groei van Keppra +25%), UCB's eerste epilepsiemiddel, verrast de analisten. Ook de twee andere epilepsiemiddelen, Vimpat en Briviact, zetten het jaar goed in. Het reumamiddel Cimzia boekte een omzetgroei van 13 procent.

Naast de kaskrakers profiteerde UCB afgelopen kwartaal ook van een eenmalige licentie voor zijn anti-allergiemiddel Xyzal. Dat leverde een omzet van 56 miljoen euro op.

Winstcijfers geeft UCB traditioneel niet in zijn kwartaalupdates. Maar het bedrijf bevestigt wel zijn jaarprognoses: een omzetgroei van 2 à 4 procent tot 4,25-4,35 miljard euro en een stijging van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) met 10 à 15 procent tot 1,15-1,20 miljard euro. De nettowinst, tot slot, moet stijgen van 3,19 tot 3,70-4 euro per aandeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud