1

Farma-ondernemer Vindevogel doet grootste overname uit zijn carrière

Yvan Vindevogel is ook de eigenaar van het hotel Damier in Kortrijk. ©Thomas De Boever

Cooper-Vemedia, het geesteskind van Yvan Vindevogel (co-oprichter Omega Pharma), betaalt 158 miljoen euro aan Sanofi voor de overname een reeks farmaproducten van Sanofi.

'Ik heb zin om een grote slag te slaan', zei Vindevogel (55) een maand geleden nog. Zijn ongeduld werd niet lang op de proef gesteld. De deal met Sanofi, waarbij onder andere het ontsmettingsmiddel Hexomedine betrokken is, is meteen de grootste deal sinds Vindevogel 15 jaar geleden met Vemedia aan zijn succesverhaal begon.

Dit smaakt naar meer. Hoe groter we worden, hoe gemakkelijker de deals naar ons stromen.
Yvan Vindevogel
oprichter van Vemedia, en minderheidsaandeelhouder van de fusiegroep Cooper-Vemedia

‘En dat smaakt naar meer’, zegt hij aan de telefoon vanop de luchthaven, op weg naar de volgende overnamegesprekken. Vindevogel is gepokt en gemazeld in de wereld van voorschriftvrije geneesmiddelen. In de beginjaren van Omega Pharma was hij al de kompaan van Marc Coucke. Samen gingen ze met hun shampoos rond bij de Vlaamse apotheken, maar Vindevogel stapte vroegtijdig uit het bedrijf.

Omega Pharma

‘Spijt? Mensen blijven me dat vragen. Maar nee. Ik heb professioneel bereikt wat ik wilde bereiken. Ik heb bewezen dat ik het kon. Net als Marc’, zei hij enkele jaren geleden. Vindevogel vond zijn eigen weg, kocht in 2002 een Nederlandse divisie van Solvay en legde daardoor de hand op Valdispert, een natuurlijk middel tegen stress en slapeloosheid.  'Het was  een gok. Maar laat mij doen, en ik zal slagen', zei hij daarover.

Het was het startschot van een reeks overnames. Zijn ambities waren evenwel groter dan zijn financiële middelen. 'Ik voel me geremd door een gebrek aan geld', zei hij waarna Vindevogel het private-equitybedrijf IK binnenhaalde. De deal waardeerde zijn Vemedia destijds op 145 miljoen euro. Vier jaar later betaalde het investeringsfonds Charterhouse nog eens 2,5 keer zoveel en voegde Vemedia samen met de Franse sectorgenoot Cooper.

Vindevogel heeft nu nog een belang van zo'n 10 procent in het geheel en zit in de driving seat bij overnames. Cooper-Vemedia, onder andere ook eigenaar van tijgerbalsemproducent Labima, haalde vorig jaar een winstmarge (ebitda) van meer dan 30 procent op een omzet van 420 miljoen euro. Daar komt nu een kleine 40 miljoen euro bij.

Compeed

De deal is een opsteker voor Vindevogel die vorig jaar het blarenpleistermerk Compeed - ondanks een bod van naar verluidt 500 miljoen euro - door zijn handen zag glippen. ‘Je kan niet altijd winnen’, zegt hij. ‘Het zou voor ons ook de eerste stap buiten Europa geweest zijn. Maar wat niet is, kan nog komen. We doen voort. En nee, we zijn niet van plan het bedrijf te verkopen ondanks de grote interesse. Het is nog veel te vroeg. Ik ken de sector op als mijn broekzak. Iedereen kent mij. En hoe groter je wordt, hoe gemakkelijker de deals naar ons komen. Er is nog veel potentieel.'

Gin en dance

Intussen is Vindevogel met zijn investeringsvehikel Damier, genoemd naar het hotel in Kortrijk waarvan hij eigenaar is, ook andere activiteiten aan het uitbouwen waaronder Copperhead (gin) en The Ark, een dancefestival waarvoor Vindevogel en co. vorig jaar een enorm cruiseschip inlegden voor een vierdaagse feestreis langs Barcelona, Ibiza en Marseille. De eerste editie was met 3.500 feestvierders helemaal uitverkocht.En met de expansie van Vision Healthcare, gespecialiseerd in voedingssupplementen, is hij goed op weg een nieuwe farmaklepper - met nu al 67 miljoen euro omzet - aan het bouwen. ‘Het is gezellig druk’, sluit hij af.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content