Wetenschappers leggen 600 zwakheden van kanker bloot

Britse wetenschappers hebben 6.000 'fouten' in de genen van kanker ontdekt. Met 600 daarvan kunnen ze aan de slag om nieuwe behandelingen te ontwikkelen. ©REUTERS

Wetenschappers hebben 30 types van kanker genetisch ontleed, waardoor de zwakke plekken van de tumoren duidelijk werden. Het onderzoek werd zopas gepubliceerd in Nature. Ze zullen nu geneesmiddelen ontwikkelen die kanker via die zwakke plekken aanvallen.

Via een recente techniek, Crisper/Cas9 geheten, hebben wetenschappers de genen van verschillende vormen van kanker stuk voor stuk in kaart gebracht. Ze keken naar 30 vormen van kanker, goed voor ruim 20.000 genen in 300 tumoren, en knipten en plakten in het DNA van die tumoren, zodat de kwetsbaarheden van de tumoren in beeld kwamen.

600
Kankerdoelwitten
De wetenschappers legden 600 zwakke plekken van kanker bloot, of 600 doelwitten die ieder afzonderlijk een nieuwe manier zijn om kanker aan te vallen.

Zo legden ze 600 zwakke plekken bloot, die ieder afzonderlijk een nieuwe manier zijn om kanker aan te vallen. Met die kennis zullen de wetenschappers zoeken naar nieuwe behandelingen tegen kanker. Omdat ze veel gerichter kunnen zoeken, zullen ze veel doeltreffender behandelingen kunnen maken.

Hun bevindingen leiden volgens experts tot een nieuwe aanpak van kanker. Tot nu werd meestal het hele lichaam behandeld, via chemotherapie bijvoorbeeld, terwijl de genetische informatie waar de onderzoekers nu over beschikken het mogelijk maakt alleen de kankercellen te bestrijden.

Crispr/Cas9

Kanker wordt veroorzaakt door mutaties die onze DNA, onze genetische code, herschrijven. Die mutaties maken dat de kankercellen woekeren, zich verspreiden en mensen ziek maken. De wetenschappers namen de taak op zich tumoren genetisch te ontleden en te kijken welke genen kanker nodig heeft om te overleven. Ze gebruikten daarvoor Crispr/Cas9, een recente techniek die het mogelijk maakt in het DNA te knippen en te plakken. Crisper/Cas9 kan het best worden omschreven als een genetische tekstverwerker. Zo werd onlangs een Chinese tweeling geboren, waarbij een wetenschapper hun DNA had aangepast, zodat ze immuun zijn tegen hiv.

Het is alsof we nu een laserstraal op ons machinegeweer kunnen zetten.

De Britse onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 6.000 genen cruciaal zijn willen kankers overleven. Sommigen daarvan zijn nu al het doelwit van bestaande kankermedicijnen. Anderen zijn noodzakelijk voor ons lichaam om te overleven, waardoor de wetenschappers uiteindelijk tot een lijst van 600 nieuwe doelwitten kwamen. 'Het is alsof we nu een laserstraal op ons machinegeweer kunnen zetten', zeggen de wetenschappers.