Advertentie

Baloise ziet forse toename beleggingsappetijt

Henk Janssen (links), de CEO van Baloise België, en Gert De Winter, de CEO van de moedergroep ©Dries Luyten

De verkoop van beleggingsverzekeringen, bekend als tak23, zit fors in de lift. Dat stelt verzekeraar Baloise vast en wordt bevestigd door sectorgenoten.

De beleggingsappetijt in tak23-levensverzekeringen, polissen die gekoppeld zijn aan een beleggingsfonds, blijft ook in 2018 groot. Dat zegt Henk Janssen, de CEO van verzekeraar Baloise België, bij een toelichting van de jaarcijfers.

'De omzet in tak21-levensverzekeringen daalde vorig jaar met bijna 10 procent, net als de hele markt. Maar daartegenover staat dat tak23 vorig jaar met ruim 46 procent groeide en die trend zet zich ook dit jaar verder.'

In de hele Belgische verzekeringen stegen gestorte premies in tak23-verzekeringen vorig jaar met 43 procent tot 3,1 miljard euro.

Ook grote speler AG Insurance blijft groeicijfers noteren.  'In 2017 stegen de gestorte premies met bijna 70 procent tegenover een jaar eerder. De stijgende tendens zet zich verder in de eerste twee maanden van 2018', klinkt het daar.

Steeds meer gezinnen blijken bereid te zijn meer risico's te nemen in hun zoektocht naar een hoger rendement. Ze switchen van tak21-producten, voorzichtige spaarverzekeringen met gegarandeerde rente, naar de risicovollere tak23-variant.

Toch blijft Baloise een toekomst zien voor tak21, zeker als de rente de komende maanden gaat stijgen.  'Tak21 blijft dankzij zijn fiscale voordelen zijn publiek hebben, vooral als pensioenproduct', klinkt het bij de verzekeraar.

Minder winst

Baloise België zag de omzet in de tak levensverzekeringen met 4,3 procent dalen. Daartegenover steeg de omzet in schadeverzekeringen met 5,5 procent. Dat alles leidt tot een totale omzetstijging met 1,6 procent, tot 1,43 miljard euro.

Schadeverzekeringen zijn al goed voor 63 procent van de totale business. Er is evenwel geen sprake van om levensverzekeringen minder aandacht te geven, zegt Janssen. 

De winst voor belastingen daalde met 30 miljoen tot 126,7 miljoen euro. Maar dat is volgens het bedrijf vooral te wijten aan beleggingstransacties. Het pure operationele resultaat zat met 30 miljoen euro in de lift, waarmee België goede punten scoort bij de Zwitserse moedergroep.

De Zwitserse moedergroep Baloise, die geleid wordt door de Belg Gert De Winter, kwam in 2017 uit op een nettowinst van 548 miljoen Zwitserse frank (466 miljoen euro), een stijging met 2,5 procent.

Klusjesdiensten

Op marketingvlak trekt Baloise, na AXA en AG, nu ook volop de kaart van het menselijke contact tussen de makelaar en de verzekeringsklant. Verzekeringsmaatschappijen hadden lang het imago koude en administratieve bedrijven te zijn. Daar willen ze collectief vanaf. Warmte, gemoedsrust en service zijn de nieuwe ordewoorden in de sector.

Ook bij Baloise. 'Met de opkomst van de digitalisering zal het verschil niet gemaakt worden door snelheid of prijs, maar door de emotionele band die de klant heeft met de makelaar', zegt Janssen.

Niet de snelheid of de prijs, maar de emotionele band met de klant zal het verschil maken.
Henk Janssen
CEO Baloise België

Dat uit zich op verscheidene manieren. Baloise blijft, net als AG Insurance en AXA, een centrale rol geven aan de lokale makelaar als contactpersoon voor de klant, een typisch Belgische configuratie. De verzekeraar stapt dus niet mee in de internationale trend van rechtstreekse digitale verkoop en afhandeling van verzekeringen. Baloise telt meer dan 1.000 partner-makelaars.

Daarnaast maakt Baloise, zoals de concurrentie, werk van een aanbod aan complementaire klusjesdiensten. Bij de woonpolis gaat dat onder meer om de installatie van rook- en waterdetectoren en een loodgieterijdienst.

Baloise lanceerde onlangs ook het mobiliteitsplatform Mobly, wat een aanvulling is op de autopolis. Via een mobiele app krijgen bestuurders toegang tot ondersteunende diensten, zoals pechverhelping of een checklist voor tweedehandswagens. 'We willen een soort ecosysteem bouwen dat het leven van de klant makkelijker maakt', zegt Janssen.

Tot slot kondigt de verzekeraar de verlenging met twee jaar aan van het sponsorcontract met de wielerploeg Sport Vlaanderen-Baloise, dat al tien jaar loopt. Ook de sponsorcontracten voor de Baloise Belgium Tour en de Zesdaagse van Gent worden met twee jaar verlengd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud