DKV moet prijsverhoging terugbetalen

©Photo News

De verzekeraar DKV moet voor het eerst een cliënt terugbetalen voor een onterechte premieverhoging. Het gaat om 43 euro. Een klein bedrag, maar de zaak schept een precedent in de juridische strijd tegen DKV.

De zaak draait rond premieverhogingen voor een hospitalisatieverzekering van DKV. De verzekeraar is daarover in een lange strijd verwikkeld met de consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die strijd begon eind 2009, toen DKV een premieverhoging van 7,84 procent aankondigde voor zijn aanvullende hospitalisatieverzekering voor een eenpersoonskamer. De premieverhoging werd doorgevoerd zonder de nodige, voorafgaande toelating van de toenmalige toezichthouder, de FSMA.

De verzekeraar bekijkt of hij stappen tegen het vonnis zal ondernemen.

De prijsverhoging wekte consternatie. In België bestaan immers regels om de consument tegen plotse prijsstijgingen te beschermen. DKV voerde aan dat die regels in strijd zijn met de tariefvrijheid van de verzekeraars. Maar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg oordeelde in 2013 dat de Belgische overheid wel degelijk mag ingrijpen en de premieverhogingen van hospitalisatieverzekeringen aan banden mag leggen.

Het hof van beroep in Brussel besloot in februari vorig jaar bovendien dat de in 2009 aangekondigde tariefverhoging onwettig was. Maar omdat de Nationale Bank inmiddels nieuwe tarieven had goedgekeurd die sinds februari 2012 werden toegepast, kon het hof een beslissing van de rechtbank van koophandel niet bekrachtigen. Met andere woorden: DKV kon door die wettelijke tariefverhoging niet meer worden veroordeeld tot een terugkeer naar het tariefniveau van 2009.

Precedent

Een lelijke streep door de rekening van Test-Aankoop, want DKV, dat marktleider voor hospitalisatieverzekeringen in ons land is, betaalde de omstreden premieverhogingen niet terug. Test-Aankoop liet het daar evenwel niet bij en riep getroffen consumenten op om op basis van de beslissing van het hof van beroep alsnog de terugbetaling te eisen.

Een dame stapte daarop naar de rechtbank in Hoei en die heeft DKV nu veroordeeld tot de terugbetaling van 43 euro. Volgens de advocaat van de dame, Vincent Callewaert, schept de uitspraak een belangrijk precedent en kan iedereen die getroffen werd door de premieverhoging een terugbetaling eisen.

De rechter in Hoei was niet mals voor DKV. ‘Het is evident dat de getroffen consument het illegale karakter van de doorgevoerde tariefverhoging niet kon negeren.’ DKV analyseert momenteel de uitspraak met zijn advocaten en zal dan beslissen of het verdere stappen onderneemt. Test-Aankoop wil nog geen officiële reactie kwijt, maar benadrukt dat de uitspraak ‘positief’ is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect