Federale Verzekering keert 13 miljoen uit aan klanten

Tom Meeus, de CEO van Federale Verzekering.

Door de lage rente en de oplopende kosten zakte de winst van Federale Verzekering met 27 procent. Maar de winstdeling met zijn klanten blijft wel op peil.

Tussen de toeristenwinkeltjes op enkele passen van de Brusselse Grote Markt huist een van 's lands oudste verzekeraars. Federale Verzekering, dat meer dan 100 jaar geleden werd opgericht door enkele bouwbedrijven, teert nog altijd voor een groot deel op de bouwsector. Maar de jongste jaren waait er een frisse wind.

'We hebben met de sociale en publieke sector ook een nieuwe doelgroep', zegt CEO Tom Meeus. Het gaat om een markt met aanbestedingen bij ziekenhuizen of gemeenten waar maar een handvol spelers actief zijn. 'Het eerste jaar bedroegen de inkomsten tussen 10 en 15 miljoen euro', zegt Meeus. 

Ook in de traditionele bouwsector is nog groei. 'Aannemers zijn verplicht een tienjarige aansprakelijkheid af te dekken. Dat leverde ons extra inkomsten op', zegt commercieel directeur Jean-Marie Bollen.

Overname

Eind 2018 nam het de Antwerpse schadeverzekeraar Optimco over, die werkt met een netwerk van makelaars. Het gaat om de eerste overname in de geschiedenis van het bedrijf, die 42 miljoen euro incasso opleverde.

Dat maakte dat het doel in het strategisch plan - 50 procent inkomstengroei op vijf jaar - al na vier jaar gehaald werd. De activiteiten (zonder Optimco) groeiden met 14 procent tot 486 miljoen euro. Maar Meeus blijft met de voeten op de grond: 'De groei moet nu bevestigd worden.'

'Het was groeien of besparen om iets te doen aan de stijgende kosten door de regulering, digitalisering en de druk op de financiële inkomsten door de lage rente', zegt Meeus.

De kantoren blijven onze grootste troef. Minder dan 1 procent van de klanten belt naar ons.
Tom Meeus
CEO Federale Verzekering

Toch wegen de kosten op de cijfers. De winst van 48 miljoen euro ligt 27 procent lager dan het jaar voordien. De coöperatieve verzekeraar die volgens de bekende slogan 'zijn winst deelt' zal dit jaar ongeveer 13 miljoen euro uitkeren aan de verzekerden, ongeveer evenveel als het jaar voordien (13,2 miljoen euro). Het gaat om een ristorno van 5 tot 10 procent bij schadeverzekeringen.

27 procent van de winst wordt verdeeld onder de klanten, wat minder is dan in andere jaren. Maar het bedrijf moet zijn eigen kas spekken. 'Als we groeien, moeten we ook onze kapitaalsbasis versterken.' Meeus sluit geen verdere overnames uit. 'We krijgen soms knipoogjes of meer, maar we zoeken niet actief.'

Kantoren als troef

De CEO wil de komende jaren inzetten op een hybridemodel met onlinediensten die de kantoren aanvullen. In tijden dat verzekeraars uitpakken met polissen per smartphone blijft Federale Verzekering erg traditioneel. Voor de retailklanten zijn de kantoren het belangrijkste kanaal. 'Telefonische contacten? Minder dan 1 procent van de klanten belt naar ons', zegt Meeus. 

Terwijl in de financiële sector kantoren sluiten, opent Federale nog altijd kantoren. De voorbije jaren steeg het netwerk van 30 naar 35 kantoren. Dit jaar komen er nog één of twee bij, 'maar meer dan 40 worden het er niet', zegt Meeus.

‘Niet iedereen wil digitaal. We zijn er voor mensen die fysiek contact belangrijk vinden en gecharmeerd zijn door de kennis en de servicegerichtheid van onze mensen', zegt Bollen. 'Maar niet alleen 60-plussers bezoeken onze kantoren, we ontvangen ook twintigers, dertigers en veertigers.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud