‘Onze klanten zien luxewagens plots als goedehuisvaderbelegging’

©Photo News

De onzekerheid op de beurzen doet vermogende Belgen meer investeren in luxewagens, oldtimers en kunst. De trend helpt het Brusselse Vander Haeghen & Co, de nichespeler waarin verzekeraar P&V een belang neemt, om een woelige coronaperiode te doorstaan.

Vander Haeghen & Co geldt al sinds jaar en dag als de marktleider in het segment van verzekeringen voor luxewagens en oldtimers in ons land. Het familiebedrijf uit Anderlecht treedt niet zelf op als verzekeraar, maar als ‘onderschrijver’: een soort tussenpersoon die op zoek gaat naar een verzekeringspartner om de risico’s te dekken.

8,4 miljoen
omzet
Vander Haeghen & Co was vorig jaar goed voor een omzet van 8,4 miljoen euro.

De Belgische verzekeraar P&V, het nummer zes in ons land, was al lang een van de belangrijkste verzekeringspartners voor Vander Haeghen. Nu Starstone, de Britse holding die vijf jaar terug de controle had genomen over Vander Haeghen, zijn belang wil verkopen, ziet P&V zijn kans schoon om de banden met de Brusselse nichespeler nauwer aan te halen.

De coöperatieve verzekeraar koopt voor een niet nader genoemd bedrag een minderheidsaandeel in Vander Haeghen, terwijl het management de rest van de aandelen van Starstone overneemt.

Nieuwe inkomstenbronnen

De deal illustreert de ambitie van de grotere verzekeraars om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Om die reden had P&V vorig jaar al de Brusselse specialist in beleggingsverzekeringen Private Insurer overgenomen. Een eerder dit jaar had concurrent Federale Verzekering al de hand gelegd op BDM, een nichespeler die zich net als Vander Haeghen & Co toelegt op het luxesegment van de business.

En ondanks alle coronaleed houdt dat luxesegment opvallend goed stand, zegt Frédéric de Haan, de algemeen directeur van Vander Haeghen & Co. ‘Zeker wat prestigieuze wagens en oldtimers betreft, een segement dat goed is voor zowat de helft van onze omzet, was de periode rond mei en juni waanzinnig,’ zegt de Haan. Vander Haeghen & Co draaide vorig jaar een omzet van 8,4 miljoen euro en boekte een nettowinst van net geen 750.000 euro.’

‘Het klinkt wellicht wat macho. Maar het is toch ideaal als je als man tegen je vrouw kan zeggen dat de Porsche die je net hebt gekocht ook een mooie investering is?’
Frédéric de Haan
Algemeen directeur Vander Haegen & Co.

‘Enorm veel mensen kochten een mooie wagen toen de lockdownmaatregelen voor het eerst werden versoepeld. We kregen echt het gevoel dat mensen na maanden binnen zitten op hete kolen zaten om geld uit te geven.’

Ook de onzekerheid op de financiële markten ligt mee aan de populariteit van prestigieuze wagens, kunst en luxevastgoed. ‘Plots zagen steeds meer mensen zo’n luxewagen als een goedehuisvaderbelegging,’ stelt de Haan vast. ‘Het klinkt wellicht wat macho. Maar het is toch ideaal als je als man tegen je vrouw kan zeggen dat de Porsche die je net hebt gekocht ook een mooie investering is?’

Filmproducties

Luxewagens zijn trouwens niet het enige segment dat het goed doen in deze coronatijden. Vander Haeghen & Co merkte de voorbije maanden ook een forse toename vast voor kunstverzekeringen, schadepolissen voor luxewoningen en oplossingen rond successie.

Voor events – de organisatoren van de 24 Uren van Francorchamps zijn onder meer bekende klanten – ligt de vraag naar verzekeringen om duidelijke reden een pak lager. ‘Tegelijk hebben we ook besloten om niet langer actief te zijn in verzekeringen voor filmproducties,’ vult de Haan aan. ‘Daardoor verwachten we dat de totale inkomsten in die twee takken dit jaar vijftien procent lager zullen uitvallen dan in 2019. Maar door de goede gang van zaken in onze andere afdelingen verwachten we toch dat we 2020 break even zullen afsluiten.’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud