Ook verzekeraars bieden coronasteun

Bedrijven die door de lockdown in financiële problemen komen, mogen nu ook op steun van de Belgische verzekeraars rekenen. ©Photo News

De Belgische verzekeraars nemen maatregelen om te vermijden dat wie betalingsproblemen ondervindt door de coronacrisis verzekerd blijft. Als is het - net zoals bij de banken - voorlopig nog even wachten op de precieze modaliteiten.

Parallel met de banken, die afgelopen zondag noodmaatregelen aankondigden, werkten ook de verzekeraars de voorbije dagen een plan uit dat mensen en bedrijven met financiële problemen door de coronacrisis uit de wind zet.

De maatregelen, die zijn doorgesproken met de Nationale Bank, de financiële toezichthouder FSMA en de federale regering, hebben als doel dat niemand zonder verzekering valt in deze crisis.

De verzekeraars engageren zich dat wie een pensioen-, overlijdens- invaliditeits- en hospitalisatieverzekering heeft die door de werkgever wordt betaald niet zonder valt als hij of zij tijdelijk werkloos is. De betaling van de premies door de werkgever wordt uitgesteld tot 30 september, net als die van de werknemer. Het gaat uiteraard om bedrijven die hun activiteit zwaar zien terugvallen of werknemers die tijdelijk werkloos zijn.

Schuldsaldoverzekering

Wie een hypotheek heeft afgesloten bij een verzekeraar en kan aantonen  dat hij door de pandemie financiële problemen kent, kan zijn rente- en kapitaalsaflossingen opschorten tot 30 september. Dat geldt ook voor de premies van schuldsaldoverzekeringen. Wie als gevolg van de crisis in moeilijkheden komt, kan in principe dus bij zijn bank om uitstel van betaling vragen en daarna bij zijn verzekeraar vragen dat de storting voor zijn schuldsaldopolis gekoppeld aan dat woonkrediet tijdelijk 'on hold' wordt gezet. Wie zonder werk valt, krijgt volgens het nieuwe plan ook recht op uitstel voor de betaling van zijn brandverzekeringspremie.

Bedrijven die zich verplicht zagen hun activiteiten stil te leggen krijgen uitstel van betaling voor alle premies tussen 30 maart en 30 september. De verzekeraars wijzen erop dat sommige polissen nu al voorzien in een aanpassing van de premie bij een zware terugval in activiteit. Dat gebeurt nu automatisch.

Voor de leningen die verzekeraars aan bedrijven hebben toegekend, gelden de maatregelen die werden afgesproken door de banksector. Ondernemingen die door de coronacrisis in financiële problemen zitten, kunnen zes maanden uitstel van betaling vragen zonder extra kosten.

Wachten op duidelijkheid

Of klanten die vrijdag hun verzekeraar al willen contacteren meteen geholpen kunnen worden, is een andere vraag. Net zoals dat het geval was met het steunplan dat de banken uitwerkten, is het ook bij de verzekeraars nog wachten op exacte info. 'We zijn de praktische modaliteiten van het plan nog volop aan het uitwerken', liet woordvoerder Wauthier Robyns van de verzekeringskoepel Assuralia donderdag verstaan. 'De komende dagen hopen we meer duidelijkheid te brengen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud