Verzekeraar Callant steekt met nieuwe overname digitaal tandje bij

Peter Callant werd bij het brede publiek omdat hij voetbalclub KV Oostende overkocht van Marc Coucke. Intussen is hij geen hoofdaandeelhouder meer. ©Emy Elleboog

De West-Vlaamse verzekeringsmakelaar Callant breidt zijn bereik uit met een nieuwe overname. Die levert extra bedrijvenklanten op en troeven in de digitalisering van de sector.

Al een kleine 20 overnames heeft de verzekeringsmakelaar Callant uit Oostkamp erop zitten, in bijna drie decennia tijd. Samen met groei op eigen kracht maken die Callant tot een van de grootste verzekeringsmakelaars van het land. Callant zit in de top tien.

‘We hebben duizenden particuliere klanten, maar verzekeren bijvoorbeeld ook zowat de hele Belgische visserijvloot en zijn actief in de luchtvaart. Meer dan 400 concessiehouders van automerken zijn klant, net als beursgenoteerde bedrijven. Voor een grote touroperator verzekeren we zo’n 3.000 medewerkers die zo ‘ontzorgd’ worden’, schetst Peter Callant, de topman en hoofdaandeelhouder, het belang van de groep.

Van boekhouder tot makelaar

De West-Vlaming Peter Callant (53) heeft er een steile carrière opzitten. Van boekhouder, verzekeringsmakelaar en bankagent werkte hij zich in 28 jaar op tot een van de grootste tien verzekeringsmakelaars van het land. De groei verliep onder meer via tal van akkoorden met de sportwereld. Sinds hij besloot tegen overgewicht te vechten, is Callant een bewegingsfanaat. Hij werd pas echt bekend in 2018 toen hij Marc Coucke uitkocht als eigenaar van de voetbalclub KV Oostende. Intussen is Callant geen aandeelhouder meer van de eersteklasser.

Dat gewicht neemt nog wat toe met een nieuwe deal: het binnenhalen van Aon Affinity in België. Dat is een onderdeel van de Amerikaanse verzekeringsgigant Aon, een van de grootste makelaars ter wereld. Die legt zich toe op grote bedrijvenklanten, terwijl Aon Affinity zich via bedrijven vooral richt op particulieren. Het ontwikkelt specifieke verzekeringsprogramma’s voor klanten, personeel en leden van ondernemingen en organisaties.

Autobouwers

Namen van rechtstreekse klanten geeft Callant niet, maar hij heeft het onder meer over autobouwers, beroepsverenigingen, werkgevers en zelfs spelers in de deeleconomie die hun aangesloten partners verzekeren. De autobouwers bieden bijvoorbeeld kopers van hun voertuigen verzekeringspolissen aan. Via die partijen bereikt Aon Affinity duizenden eindklanten.

‘Door de overname winnen we opnieuw aan schaalgrootte’, zegt Peter Callant. ‘Zo krijgen we toegang tot nog meer dealers van automerken. Belangrijk zijn ook de stap in de deeleconomie en het digitale aspect, door de applicaties en webdiensten die worden ontwikkeld voor de klanten van Aon Affinity. Je kan bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van preventiediensten, via geconnecteerde wagens.’

Met de nieuwe overname erbij stijgt het aantal werknemers van Callant naar ongeveer 120. De premie-inkomsten komen volgend jaar uit op circa 120 miljoen euro. Een kleine 10 miljoen daarvan komt van Aon Affinity. Callant blijft het doen met drie vestigingen: Oostkamp, Antwerpen en Geel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n