Ageas koopt voor half miljard euro Fortis-obligaties terug

Ageas-CEO Bart De Smet ©BELGA

Twee derden van de eigenaars van FRESH-effecten, een eeuwigdurende obligatie die Fortis indertijd had uitgegeven, heeft zijn stukken verkocht aan verzekeraar Ageas, de opvolger van Fortis.

Na een grote schikking voor de gedupeerde Fortis-aandeelhouders, kwam Ageas-CEO Bart De Smet met een oplossing voor de zogenaamde FRESH-effecten. Dat officieel ‘floating rate equity-linked subordinated hybrid’. Dat zijn eigenlijk eeuwigdurende obligaties die kunnen omgeruild worden in aandelen van Ageas , wanneer de beurskoers op 315 euro staat. 

Fortis verkocht in 2002 voor 1,25 miljard euro van die FRESH-effecten aan grote institutionele beleggers. Omdat die op termijn niet meer zullen meetellen bij het kapitaalbuffer van Ageas wou de verzekeraar ze nu al terugkopen. 

Ageas bood investeerders een 0,56 procent van de nominale waarde. Wie instemde voor 2 december kreeg 3 procent extra. Dat bod bood volgens Ageas een goede exitmogelijkheid voor investeerders voor de stukken die al lang zwaar onder de waarde noteren.

In totaal werden 65,5 procent van de uitstaande aandelen aangeboden. Dat komt overeen met de 818,8 miljoen van de hoofdsom. Ageas legt daarvoor bijna een half miljard euro op tafel. De groep heeft voldoende middelen. De verzekeraar haalde begin december 750 miljoen euro extra op via obligaties.

Volgende week woensdag zal Ageas bekend maken wat de impact is van deze transactie op de winst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud