Ageas waarschuwt voor lagere jaarwinst

Ageas-topman Bart De Smet waarschuwt dat de verzekeraar zijn eerdere winstdoelstelling dit jaar niet zal halen door de coronacrisis. ©BELGA

De coronacrisis woog in het eerste kwartaal al voor 89 miljoen euro op de resultaten en zal Ageas ook de rest van het jaar parten spelen, zegt de verzekeraar. Dat Ageas alsnog met een hogere nettowinst over de eerste drie maanden van het jaar uitpakt, is alleen te danken aan een eenmalige meevaller.

Ageas-topman Bart De Smet had in februari, bij de publicatie van de jaarcijfers, al gewaarschuwd dat de turbulentie op de beurzen door de coronacrisis op de resultaten zou wegen. In haar kwartaalupdate kleeft de groep boven Belgiës grootste verzekeraar AG Insurance nu ook een bedrag op de coronaschade.

113 miljoen
Nettowinst
Ageas' verzekeringsactiviteiten waren in het eerste kwartaal goed voor een nettowinst van 113 miljoen euro. Dat is ruim de helft van wat de groep in dezelfde periode vorig jaar kon voorleggen.

Over de eerste drie maanden van het jaar leverden de verzekeringsactiviteiten van Ageas een nettowinst op van 113 miljoen euro. Dat is meer dan de 90 miljoen euro waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. Maar het blijft minder dan de helft van de 258 miljoen euro die de verzekeraar in dezelfde periode vorig jaar boekte.

Coronacrash op de beurzen

Die terugval is in grote mate te wijten aan de coronacrash op de financiële markten. In de Belgische en Aziatische levensverzekeringstak moest Ageas daardoor waardeverminderingen boeken op zijn aandelenportefeuille. Als gevolg daarvan viel de nettowinst van de tak levensverzekeringen terug tot 89 miljoen euro, 60 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2019. De stormen van begin dit jaar wogen dan weer op de tak schadeverzekeringen, waar de winst met een derde terugviel tot 24 miljoen euro.

We hebben de financiële crisis meegemaakt, de eurocrisis, de brexit. Wat we nu meemaken, is zwaarder dan al die crisissen samen.
Bart De Smet
CEO Ageas

'De grootste oorzaak van de lagere cijfers ligt dus bij de daling van onze financiële resultaten', stelt De Smet vast. ‘Als je daar abstractie van maakt, merk je dat we op onderliggend niveau ongeveer hetzelfde hebben gepresteerd als in het eerste kwartaal van vorig jaar. Ook onze solvabiliteit is ondanks de crisis erg stabiel gebleven.’

De nettowinst op groepsniveau, een cijfer waarin ook een hele reeks elementen worden opgenomen die eigenlijk niks met Ageas’ verzekeringsactiviteiten hebben te maken, bleek wel fors hoger uit te vallen. Ageas boekte hier een nettowinst van 452 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder nog 251 miljoen euro was. Die winstsprong is vooral te danken aan de terugkoopactie die Ageas eind vorig jaar organiseerde rond een pakket eeuwigdurende obligaties die de verzekeraar nog meezeulde uit zijn Fortis-verleden. Die had een positieve impact van 310 miljoen euro op de cijfers.

‘Te veel onzekerheden’

Dat hogere resultaat geeft dan ook geen indicatie over de verloop van de rest van 2020. Integendeel: Ageas waarschuwt dat de jaarresultaten door de coronacrisis lager dan verwacht zullen uitvallen. Tot dusver ging de verzekeraar uit van een onderliggend resultaat tussen de 850 en de 900 miljoen euro. Maar die doelstelling durft Ageas nu dus niet lager te herhalen. ‘We hebben de financiële crisis meegemaakt, de eurocrisis, de brexit. Wat we nu meemaken, is zwaarder dan al die crisissen samen. Er zijn gewoonweg nog te veel onzekerheden’, zegt De Smet.

90.000
Agentenleger
Ageas wierf in China 90.000 extra verkoopsagenten aan om er beter in te kunnen spelen op de weer aantrekkende economie.

Al zijn er ook wel hoopvolle signalen. China, de groeimotor voor Ageas, werd als eerste geraakt door de crisis. ‘Toch zakten de premie-inkomsten daar in het eerste kwartaal met 5,9 procent, al bij al beperkt’, zegt De Smet. ‘We merken bovendien dat de verkoop weer is beginnen aantrekken vanaf april. We hebben ook 90.000 nieuwe agenten extra aangetrokken om weer volop actief te zijn op die markt.

’De cijfers voor België zeggen nog niet zo heel veel over de impact van de coronacrisis voor de komende maanden', zegt De Smet. ‘De lockdown werd slechts twee weken voor het einde van het eerste kwartaal afgekondigd in België. Het is evident dat die periode later nog zal doorsijpelen in onze cijfers. Denk aan de extra dekkingen voor medische kosten en hospitalisaties en het feit dat mensen in volle coronacrisis andere medische ingrepen vaak hebben uitgesteld. Op langere termijn zullen mensen misschien minder snel het openbaar vervoer nemen en meer met de wagen of de fiets naar het werk gaan. We zullen moeten opvolgen of dat ook niet tot meer schadegevallen kan leiden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud