AvH wikt verkoop Di en Planet Parfum

Door de groeiende populariteit van concurrenten als Kruitvat en Action vinden steeds minder klanten de weg naar Di-winkels. ©BELGA

De bekende drogisterij- en parfumketens Di en Planet Parfum vinden geen antwoord op de scherpere concurrentie en de opkomst van e-commerce. Hoog tijd om in te grijpen, meent hoofdaandeelhouder Ackermans & van Haaren (AvH).

Distriplus, de moedergroep boven Di en Planet Parfum, wordt als sinds 2007 gecontroleerd door Ackermans & van Haaren  en NPM, het investeringsvehikel rond financier Albert Frère. Maar door de aanhoudende malaise bij de beide ketens begint Ackermans & van Haaren zich luidop af te vragen of ze haar belang van 50 procent in Distriplus moet behouden.

Veel plezier heeft Ackermans & van Haaren daar de voorbije jaren dan ook niet beleefd aan Di en Planet Parfum.  Door de groeiende populariteit van concurrenten als Kruitvat en Action vinden steeds minder klanten de weg naar Di-winkels. Tegelijkertijd knaagde ook de opmars van e-commerce aan de omzet.

Door de groeiende populariteit van concurrenten als Kruitvat en Action vinden steeds minder klanten de weg naar Di-winkels.

Veel beterschap viel er niet te merken in de eerste jaarhelft van dit jaar. De Planet Parfum-ketens konden nog een kleine omzet realiseren. Maar bij Di daalde de omzet, ondanks een recente herlancering waarbij geprobeerd werd de winkels een chiquer elan mee te geven. Als gevolg daarvan moest Distriplus 16,9 miljoen euro afschrijven op de goodwill, waardoor de groep voor 23 miljoen euro in het rood ging in de eerste zes maanden van dit jaar. 

Klappen in het middensegment

Vorig jaar was Distriplus al voor 23 miljoen euro in het rood gegaan, door gelijkaardige zware afschrijvingen. Maar toen had Ackermans & van Haaren het in zijn jaarverslag nog over het 'geloof in de nieuwe marktpositionering'. Enkele maanden later vermeldt de investeerder droogweg dat hij samen met het management bekijkt hoe de positie van Di en Planet Parfum kan worden versterkt.

Of ook de verkoop van ons belang in Distriplus tot de mogelijkheden behoort? Niets is uitgesloten.
Jan Suykens
CEO Ackermans & van Haaren

'We zijn inderdaad aan het kijken naar een oplossing,' bevestigt Jan Suykens, de CEO van Ackermans & van Haaren. 'Of ook een verkoop van ons belang in Distriplus tot de mogelijkheden behoort? Niets is uitgesloten.'

Suykens herhaalt wel dat er al een heleboel maatregelen zijn genomen om Di en Planet Parfum weer op het juiste spoor te krijgen. 'Ook wat betreft e-commerce doen we wat we moeten doen. Maar heb je winkels in het middensegment, dan zit je vandaag in de hoek waar de klappen vallen. Vandaag zijn het de prijsbrekers en de retailers in het hogere segment die het goed doen.' 

Pandoering voor CFE

De problemen bij Distriplus zijn niet de enige reden waarom de tak groeikapitaal bij Ackermans & Van Haaren een verlies van 10,6 miljoen euro leed in de eerste jaarhelft. Ackermans & van Haaren moest binnen deze divisie namelijk ook een waardevermindering van 5 miljoen euro nemen op haar belang in Manuchar, een Antwerpse maatschappij die actief is in trading, opslag en distributie van chemicaliën en grondstoffen.

10,6
miljoen
De tak groeikapitaal bij Ackermans & Van Haaren leed een verlies van 10,6 miljoen euro in de eerste jaarhelft.

'De groep was ook mijnactiviteiten begonnen, maar dat bleek geen succes', verklaart Suykens de waardevermindering. 'Die activiteiten hebben we nu stopgezet, maar trading en distributie kenden wel nog een stevige groei in de eerste jaarhelft.'

De perikelen bij Distriplus en Manuchar verklaren maar deels waarom beleggers het aandeel Ackermans & van Haaren vrijdag 3,4 procent lager stuurden op de beurs. De oorzaak daarvoor is vooral te zoeken bij bouwdochter CFE , dat op de Brusselse beurs nog een veel zwaardere pandoering kreeg van ruim 7 procent na tegenvallende resultaten.

Tunesische tegenvaller

CFE, waartoe ook de baggeraar DEME behoort, zag zijn omzet weliswaar met meer dan een kwart aanzwellen naar 1,9 miljard euro. Maar de brutobedrijfswinst viel tegen alle verwachtingen in met bijna 11 procent naar 202,1 miljoen euro. Die daling was onder meer te wijten aan het feit dat DEME besloot om zijn activiteiten in Tunesië stop te zetten omdat de marktomstandigheden er te moeilijk zijn.

'Dat heeft een waardevermindering van 4,1 miljoen euro tot gevolg', legt Suykens uit. 'Toen we met Ackermans & van Haaren in CFE stapten hebben we de activiteiten in Tunesië behouden als een soort 'wild card'. Maar het land is niet stabiel genoeg om er een rendabele activiteit uit te bouwen.'

Daar komt nog bij dat baggerdochter DEME twee schepen met vertraging opgeleverd kreeg door problemen op de werven waar ze werden gebouwd. 'Daardoor kost het niet alleen meer om die schepen af te werken, we moeten ook andere vaartuigen inzetten en eigen schepen ombouwen om ons orderboek af te werken, en dat vertaalt zich in lagere cijfers', klinkt het. Ackermans & van Haaren benadrukt wel dat die situatie intussen is rechtgetrokken en dat het met CFE op koers is om een winstmarge te halen die in lijn is met zijn historisch gemiddelde.

Drie vragen aan Matthias De Raeymaker

Matthias De Raeymaker is de CEO van Distriplus (Planet Parfum, Di)

1. Waarom vergroot het verlies van Planet Parfum en Di?

Door het feit dat ook de beautysector de gevolgen draagt van de stijgende populariteit van goedkope ketens (Action en Kruidvat, red.). Daarnaast worden ook e-commercespelers steeds populairder. Dat vergt aanpassingen die geld kosten. Dankzij onze nieuwe strategie willen we ten laatste in 2020 weer winst maken.

2. Wat hebben jullie dan veranderd?

De Di-winkels zijn gerenoveerd, waardoor onze producten mooier uitgestald staan. We hebben ook het aanbod onder handen genomen. Het aanbod drogisterij is aangescherpt (kleiner geworden, red.). We verkopen geenvijf soorten Dreft meer. Daarnaast mikken we ook meer op schoonheidsproducten. Het gaat om exclusieve producten, maar we hebben ook de basics aan aantrekkelijke prijzen. Onze webwinkel hebben we uitgebreid, met onder andere artikels en filmpjes waarin we schoonheidstips geven.

3. Maar jullie aandeelhouders voeren een waardevermindering door. Geloven ze niet in de nieuwe strategie?

Dat is een boekhoudkundige ingreep. We krijgen weldegelijk de nodige steun van hen. Ze moeten de waarde nu eenmaal aanpassen aan de omstandigheden. De sector is op 10 jaar tijd enorm veranderd. Er is minder groei en alles verandert sneller, waardoor sneller en meer moet worden geïnvesteerd.

 

Jens Cardinaels

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content