Bankier gaat met data 350.000 klanten aan de haal

©EPA

Een werknemer van Morgan Stanley heeft informatie ontvreemd van zo'n 350.000 klanten. De Amerikaanse zakenbank ontdekte de diefstal toen de werknemer een batch informatie van 900 klanten online te koop aanbood.

2015 begint net als in 2014 met nieuws over een groot bedrijf waar klantendata potentieel te grabbel gegooid worden. Na onder meer JPMorgan, Target en Home Depot vorig jaar, is er dit keer een opmerkelijke mededeling van Morgan Stanley.

De boosdoener is dit keer geen externe hacker, wel een - intussen voormalige - medewerker. Volgens zakenbank wist de medewerker 'gedeeltelijke rekeninginformatie' van 'tot een tiende van het klantenbestand in de afdeling vermogensbeheer' te ontvreemden. Het gaat bijgevolg om liefst 350.000 klanten. Morgan Stanley benadrukt wel dat er 'geen economisch verlies' was bij klanten en er geen paswoorden of socialezekerheidsnummers gestolen zijn.

De zakenbank zou de diefstal ontdekt hebben tijdens een routinecontrole op het internet. Daabij dook op 27 december op een website plots informatie op van 900 klanten, waarschijnlijk in een poging een koper te vinden voor de data.

Morgan Stanley zegt alle potentieel getroffen klanten te zullen contacteren en voert op hun rekeningen 'doorgedreven fraudecontrole' uit.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud