Coöperatief platform NewB verkoopt eerst verzekeringen

CEO van NewB Dirk Coeckelbergh. ©Rob Stevens_KU_LEUVEN

De coöperatieve NewB wil midden volgend jaar beginnen met de verkoop van verzekeringspolissen. Dat moet een tussenstap worden naar het lang verhoopte bankstatuut.

NewB is de ethische coöperatieve bank die enkele middenveldorganisaties al enkele jaren proberen op te richten. Maar omdat het initiatief niet over het vereiste kapitaal beschikt, wacht CEO Dirk Coeckelbergh met de aanvraag van een banklicentie en richt hij zich op financiële dienstverlening.

Vorig jaar lanceerde NewB een oplaadbare betaalkaart van het type MasterCard. Dat was het allereerste financiële product van het coöperatieve project.

Aan die kaart wil NewB tegen midden volgend jaar enkele optionele verzekeringen koppelen. Welke ligt nog niet vast, maar het kan gaan om een reisbijstandsverzekering of een fraudeverzekering die de kaarthouder beschermt bij e-commerce-aankopen. Dat zijn verzekeringen die wel vaker aan kredietkaarten verbonden zijn.

NewB wordt zelf geen verzekeraar, maar zal als agent optreden voor een bestaande verzekeringsmaatschappij. De meest voor de hand liggende partner is Monceau Assurances, de Franse verzekeringsgroep die eerder dit jaar de belangrijkste aandeelhouder van NewB werd. Maar NewB houdt ook de deur open voor andere spelers. De coöperatie hoopt nog dit jaar het dossier voor een distributielicentie bij de toezichthouder FSMA in te dienen.

Tegen begin 2018 volgt een tweede, groter verzekeringsoffensief. NewB hoopt dan voor diverse schadeverzekeringen, waaronder autopolissen, als ‘underwriting agency’ te werken voor Monceau Assurances. Dat betekent dat NewB zelf de polissen aan de man brengt en de contacten met de klanten verzorgt en daarvoor van Monceau in ruil een commissie krijgt. ‘De hele ‘front office’ tot en met de IT zouden we zelf doen’, zegt NewB-CEO Dirk Coeckelbergh.

De voorbereidingen zijn al aan de gang. Opmerkelijk is dat de coöperanten de polissen mee kunnen ontwerpen, via hun feedback op online enquêtes die NewB aan het organiseren is. Een recente bevraging over de autopolis was goed voor 6.000 ingevulde reacties. De ondervraagden konden hun mening geven over kwesties als kortingen voor wie minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt of samenwerking met vaste carrosserieherstellers.

Coeckelbergh: ‘Noem het cocreatie, of een vorm van crowdsourcing. Klassieke verzekeraars werken gewoonlijk met klantenpanels, of wachten de reacties na de productlancering af. Wij kunnen als coöperatie meteen ons hele publiek raadplegen.’

De komende maanden zijn gelijkaardige enquêtes over andere soorten schadeverzekeringen op komst. Monceau heeft een voltijdse projectmanager toegewezen om NewB te helpen.

NewB telt 50.168 particuliere coöperanten, goed voor 2,4 miljoen euro aan intekeningen sinds midden 2014. Daarnaast hebben 134 verenigingen elk minstens 2.000 euro in het project geïnvesteerd. Monceau investeerde voor de zomer 10 miljoen in het project.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud